דילוג לתוכן

המדריך ליצואן אנרגיה וקלינטק

חזרה

אוסטרליה | חדשנות היא הזהב החדש

שי זריבץ', הנציג הכלכלי של משרד הכלכלה והתעשייה באוסטרליה, סוקר את השינויים שחלו בשנים האחרונות באוסטרליה: מדינה עם שפע עצום של אוצרות טבע שהבינה שבמאה ה-21 חייבים חדשנות ויזמות טכנולוגית כדי להמשיך ולצמוח

אוסטרליה נמצאת כעת בתקופת מעבר, מעין צומת דרכים, אליה הגיעה רק לפני מספר שנים כשהיא משגשגת ושבעה. מדובר בארץ עשירה מאוד שנהנתה מ-250 שנות הגירה חיובית מכל העולם. אוסטרליה היא המדינה השישית בשטחה והכלכלה ה-12 בגודלה בעולם. התוצר המקומי לנפש עומד על 52 אלף דולר בשנה.

אוסטרליה עשירה מאין כמותה באוצרות טבע ומשאבים טבעיים. מאגרי אוצרות הטבע במדינה – באדמה ובים כאחד - עצומים ומגוונים מאוד, והם אינם נמצאים על סף כְּלָיָה. אדמתה רוויה בכימיקלים, מינרלים, מתכות, זהב, פחם, יהלומים, כסף, גז ונפט - כולם בהיקפים ובכמויות עצומות. אפילו ההמנון האוסטרלי מתייחס לכך שהאדמה עשירה: "לנו אדמה זהובה ועושר לעמול עבורו". זה חלק בלתי נפרד מההגדרה של הארץ הזאת, ובוודאי של התעשייה והתרבות האוסטרליות.

במאה השנים הראשונות לאחר הקמתה הייתה הכלכלה של אוסטרליה מבוססת על חקלאות בלבד. במהלך המאה ה-19 ההתפתחות והצמיחה הכלכלית החלו להתבסס על אוצרות ומשאבי טבע, והתעשייה הפכה למוקד העוצמה של הכלכלה האוסטרלית, שהתנהלה על מי מנוחות לאורך השנים.

ב-1991 נפל דבר – ברית המועצות התפרקה והמזרח החל לצמוח. סין נפתחה למערב והחלו בה שלושה עשורים של צמיחה כלכלית פנומנלית שכללה בניית תשתיות פיזיות מכל הסוגים. חומרי הגלם לבנייה בסין הגיעו בעיקר מאדמת אוסטרליה. מיליארדי טונות של עפרות ברזל שונעו אליה מאוסטרליה. סין צמחה ואוסטרליה זכתה בכל הקופה. למעשה, אוסטרליה היא המדינה היחידה שלא חוותה מיתון בשני המשברים הכלכליים שפקדו את העולם המערבי: זו של התפוצצות בועת הדוט.קום ב-2002 והמשבר הכלכלי הגלובלי שהחל ב-2008. אפילו בשתי התקופות הקשות האלו אוסטרליה נהנתה מצמיחה חיובית, בעיקר בזכות הביקושים שנבעו מהצמיחה הכלכלית של סין.

"משבר האנרגיה של אוסטרליה"

עד 2009 רוב משאבי האנרגיה של פדרציית אוסטרליה תועלו ליצוא ולסחר חוץ בלבד. ב-2016 התעוררה במדינת דרום אוסטרליה בעיה של הפסקות חשמל ארוכות שנבעו ממזג אוויר קשה. לפרק זמן מסוים ב-2017 הגז הטבעי אף נגמר לחלוטין בתחנות הכוח בדרום אוסטרליה. הסיבה לכך לא הייתה מחסור טבעי בגז – אלא שהאוסטרלים פשוט ייצאו בטעות את כולו.

סיפור המקרה הזה ממחיש בעיה מורכבת בהתנהלות המוסדית וגם את נקודת השבר שהובילה לשינוי הכיוון בהתנהלות זו. משבר האנרגיה העצום גרם לסערה פוליטית, סביב השאלה "איך קורה שבתחנות כוח מרכזיות נגמר הגז הטבעי?".

בעקבות המחסור וכמה שהתפרש כחוסר אחריות בניהול המדיניות האנרגטית של אוסטרליה, הוקמה ועדה לאומית שעסקה בהיערכות למחסור אפשרי. ד"ר אלן פינקל, המדען הראשי שעמד בראשה, הציע חמישים המלצות לביצוע רפורמות מבניות במשק האנרגיה והחשמל של אוסטרליה. הממשלה הפדרלית אימצה 49 מהן, כולל בין היתר להשיק מקורות אנרגיה נקיים ומתחדשים.

מאגרי הגז הטבעי נמצאים בצפון-מערב אוסטרליה, והולכתם בצינורות מורכבת ומאתגרת בשל המרחקים העצומים. מכיוון שקל יותר להוביל פחם מאשר גז טבעי, מרבית תחנות הכוח לייצור חשמל במדינה הן פחמיות. הובלת גז מהשדות בהם הם נמצאו גיאוגרפית לא הייתה כלכלית. אולם לאחר שנת 2010 נמצאו גם מאגרי גז טבעי במקומות אחרים באוסטרליה, שסמוכים יותר למרכזי האוכלוסייה במזרח - בעיקר במדינות ויקטוריה ו-NSW שבבירותיהן מתגוררת כמעט מחצית מאוכלוסיית אוסטרליה. כך הוסבו תחנות כוח פחמיות לתחנות גז טבעי, שהנו יעיל יותר ונקי יותר, וכן כחלק מהשותפות הגלובלית של מדינות רבות להפחתת פליטת גזי חממה.

התעשייה החדשה: חדשנות

לצד משברי האנרגיה, התרחש באוסטרליה, כמו בשאר העולם, שינוי תודעתי. הנושא של זיהום האטמוספירה והשינויים באקלים הפך למרכזי מתחילת המאה ה-21 והתפתחו טכנולוגיות אלטרנטיביות להפקת אנרגיה כמו מים ורוח.

ב-2010 השיקה אוסטרליה תוכנית לאומית לשילוב ייצור אנרגיה וחשמל ממקורות אנרגיה נקיים ובלתי מתכלים. היעד שנקבע ל-2020 הוא שהאנרגיה הבלתי מתכלה תהווה 20% מסך האנרגיה במטרה לשמור על אוויר נקי ולהוריד את פליטת הפחמן. היעד שנקבע הושג שנתיים לפני המועד שנקבע!

אל ההבנה שמבחינה סביבתית דרוש שינוי כיוון הצטרפו נתונים כלכליים. אוסטרליה היא ספקית חומרי הבסיס והגלם של הצמיחה הסינית, של תעשיות הרכב היפנית והקוריאנית ושל תעשיית הבנייה ההודית. בשנים האחרונות, עם התמתנותה של הצמיחה הכלכלית בסין, הואטו גם הביקושים לסחורות הבסיס ולכן הצטמצם היקף היצוא האוסטרלי לסין ולקוריאה.

למרות שנים רצופות של צמיחה כלכלית חיובית ללא עצירה או מיתון, כמו גם יציבות עסקית, לפני מספר שנים האוסטרלים הבינו שלא ניתן להמשיך ולצמוח לעד כשמתבססים רק על תעשייה מצליחה של סחורות ושל מכרות וכרייה. הם הבינו עוד דבר: המאה ה-21 היא המאה של החדשנות והיזמות הטכנולוגית ואוסטרליה פשוט "לא במשחק". למעשה, היא רחוקה שנות אור ממקומן של מדינות שהם רוצים היו להידמות להן. בנושא הזה לא היה לאוסטרליה כמעט כלום: לא אקו-סיסטם ולא יזמים מוכשרים, לא סטארט-אפים ולא קרנות הון סיכון. רק תעשיית מכרות ענקית ותעשיית שירותים.

האוסטרלים הבינו ששלושים השנים הבאות לא יהיו דומות לשלושים השנים האחרונות ושמצבם עתיד להיות בעייתי. הם החליטו לשנות כיוון – כדי שלא ימצאו את עצמם במצבן של מקסיקו וונצואלה, שתי מדינות שהתעשיות שלהן מבוססות רק על עושרה של האדמה. וכך החלו לפני שלוש-ארבע שנים ליצור מחוללי צמיחה חדשים מבוססי יזמות וחדשנות טכנולוגית. מדובר בשינוי תרבותי דרמטי משום שהתרבות האוסטרלית היא easy going - אין בה מלחמות, אין איומים חיצוניים, מצבי חירום או מלחמות. החיים נוחים וקלים, המדינה עשירה - אז מדוע צריך לקחת סיכונים ולהקים בה סטארט-אפים?

כששמונה המדינות המהוות את הפדרציה האוסטרלית החליטו שמשנים כיוון, ישראל הפכה למודל לחיקוי. היא זכתה לחשיפה ולעניין עצום שלא היה קודם. שיאם של האינטרסים המשותפים הוביל לרנסנס של ממש ביחסים הכלכליים, המסחר והשקעות ואיתם הקשרים המדיניים בין המדינות. הדוגמה הטובה ביותר הייתה הביקור הראשון אי פעם שקיים ראש הממשלה נתניהו באוסטרליה בחודש פברואר 2017 וביקור הגומלין של ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול בישראל בתחילת נובמבר 2017.

חשוב להבין שבאוסטרליה חדשנות ויזמות טכנולוגית הן תופעה ותרבות חדשה יחסית וגם הפרקטיקה העסקית חדשה. יש בה כר נרחב להמציא, לשפר ולייעל – אותם הדברים בדיוק שבהם ישראל היא אלופה. האוסטרלים לא רק מבינים שזאת מאה של חדשנות ודיגיטציה, אלא גם שהם עוד לא שם. לכן יש להם פתיחות והערכה רבה לחדשנות הישראלית, גם ברמת מקבלי החלטות וגם בתאגידים. הם מבינים שהם רחוקים ממרכז העולם ושכדי להיות רלוונטיים, יעילים ותכליתיים עליהם לאמץ חדשנות ותרבות עסקית "חוצפנית".

מקשרים בין אוסטרליה לישראל

צוות הנציגות הכלכלית באוסטרליה

כאמור, אוסטרליה נהנית מכלכלה מודרנית, מערבית ומפותחת, שמחוברת לשווקים הגלובליים, מקושרת ברשת הסכמי סחר שמייצרת הזדמנויות עסקיות רבות לחברות ישראליות וזרות.

הנציגות הכלכלית של ישראל באוסטרליה היא הזרוע של משרד הכלכלה והתעשייה הישראלי בשוק המקומי ואת הפעילות שלה אפשר להגדיר כמשרד שמאפשר פיתוח עסקי ויצירת הזדמנויות לחברות ישראליות בשוק האוסטרלי. לעתים קרובות אנחנו אומרים לאנשי העסקים הישראלים בפירוש: "אנחנו לא רק עוזרים לכם, אלא אנחנו העובדים שלכם. תגידו מה אתם רוצים ואנחנו נשתמש בקשרים, במאגרי המידע וביכולות שלנו כדי לסייע לכם למצוא את מבוקשכם".

משרדנו מסייע לחברות, עסקים, סטארט-אפים, זמים ומשקיעים ולכל מי שבספקטרום העסקי-תעשייתי בישראל שרוצה ללמוד את השוק האוסטרלי, להכיר אותו, למצוא בו הזדמנויות עסקיות וליהנות מפיתוח עסקי. אנחנו מייצרים עבור חברות ועסקים מישראל הזדמנויות עסקיות: מתאמים עבורם פגישות, חושפים את היכולות שלהם בפני חברות ושותפים פוטנציאליים ועוד. במקביל, אנחנו פועלים לפי תוכנית עבודה הכוללת מתן ביטוי לענפים שאותם אנחנו מקדמים בכל שנה על ידי השתתפות וארגון של משלחות השתתפות בתערוכות, פרויקטים, יוזמות, כנסים וכו', המתמקדים בחברות מסקטור מסוים. הפעילות שלנו כוללת הבאת משלחות מאוסטרליה לישראל ולהיפך.

הנציגות הכלכלית של ישראל באוסטרליה עושה מאמץ ממוקד ופועלת בשני ערוצים מרכזיים: הערוץ הראשון הוא עבודה מול הגופים האוסטרליים בניסיון לאתר עבורם חברות שעונות על הצרכים שלהם. תחום אחד הוא התעשייה הענקית של חברות הכרייה והמכרות וחברות אנרגיה. הנציגות הכלכלית עובדת מול שני התאגידים הגדולים בתחום - BHP ו-Rio Tinto - כדי להכיר את הקשיים והאתגרים שלהם בתחומים של איכות סביבה, רגולציה, סייבר, איכות מים ובטיחות בעבודה. בהמשך הנציגות פועלת ליצירת קשרים בין חברות הכרייה לבין חברות ישראליות העוסקות בתחום.

כך למשל קיבלנו מהגופים האוסטרליים רשימה ארוכה ומגוונת של צרכים, בעיות ואתגרים ואנחנו מנסים לחבר חברות ישראליות שיש להן פתרונות ומענה לצרכים אלה. מדובר בין היתר בחברות העוסקות ביעילות אנרגטית, חיסכון אנרגטי, אחסון אנרגיה, סוללות מתוחכמות, אנרגיות מתחדשות, אנרגיות סולאריות, מערכות הולכה חכמות ועוד.

יש חברות חשמל באוסטרליה בכל אחת מהמדינות המרכיבות את הפדרציה, והמשימה שלנו היא להציג בפניהן טכנולוגיות ישראליות מתקדמות. יש לנו לא מעט הצלחות. כך למשל סייענו לחברת סטארט-אפ ישראלית עם פיתוח מתוחכם של הפקת אנרגיה מגלי ים למצוא קשרים יעילים בשוק המקומי.

הערוץ השני הוא חברות ישראליות שפונות אלינו לנציגות ומבקשות סיוע באיתור שיתופי פעולה אפשריים עם חברות וגופים אוסטרליים. כל החברות הישראליות שהן בשלות ועם מוצר וטכנולוגיה מוכחים מוזמנות לפנות אלינו לפיתוח קשרים כאלה. אנחנו מאוד אוהבים לעבוד בסיוע לחברות וסטארט-אפים חדשניים שממציאים את הגלגל מחדש. לחברה טובה שיש לה כלים ומשאבים יש כאן בהחלט הזדמנויות רבות.

דברים שכדאי לדעת

  • עבודה עם האוסטרלים טומנת בחובה כמה יתרונות לישראלים: התרבות העסקית האוסטרלית היא מערבית, דוברת אנגלית, האוסטרלים נוטים להיות פתוחים וישירים ואפילו להתבדח בפגישות. גם לתרבות ה"יהיה בסדר" ו"בלי לחץ" יש מקבילה מקומית.
  • מומלץ מאוד להקפיד לדייק ולהגיע לפגישות בזמן וכדאי להתחיל את הפגישה ב-small talk ולא לקפוץ ישר לעסקים. בניית אמון והיכרות אישיות חשובות באוסטרליה לא פחות מאיכות הטכנולוגיה או העסקה המדוברת.
  • הבדלים תרבותיים שכדאי לקחת בחשבון: האוסטרלים מעריכים צניעות ונרתעים מאגו מנופח. מכיוון שמדובר במדינה שקטה למדי, לאוסטרלים יש קושי לדמיין מצבי חירום, מצוקה או משברים לאומיים. הם נוטים להיות איטיים באימוץ פתרונות וטכנולוגיות חדשניות. כדאי גם לצפות להבדלים מקומיים בין האזורים השונים ולהרבה ביטויים, הטיות, בדיחות ומילים שהם ייחודיים לאנגלית האוסטרלית. כמו כן, האוסטרלים מאוד גאים בתרבות הספורט המקומית וכדאי מאוד להכיר ולהעריך אותה.
  • נדרשים ביקורי עבודה קבועים ותכופים במדינה – כאשר הטיסות ארוכות במיוחד וכרטיסי הטיסה יקרים. המרחקים בין הערים ביבשת גדולים ונדרשות טיסות גם בפנים היבשת. בשל כך ביקור עבודה סטנדרטי באוסטרליה, שכולל פגישות ב-4-2 ערים מרכזיות יכול וצריך להימשך אפילו שבועיים, משום שרק זמן הטיסות הלוך וחזור גוזל כ-4 ימים בדרכים.
  • קיימים הבדלי שעות ניכרים ועונות השנה הפוכות לגמרי.
  • אוסטרליה יקרה למדי ומחירי הדיור והצריכה אינם זולים.

סימנייה