דילוג לתוכן

מגזין הסייבר של מינהל סחר חוץ

דבר מנהל מינהל סחר חוץ

אנו שמחים להציג בפניכם את המגזין הרבעוני של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה. המגזין העומד בסימן ה-Cyber Security, יוצא לאור לקראת תערוכת RSA 2018, שתתקיים כבכל שנה באפריל 2018, בסן פרנסיסקו

במסגרת הביתן הלאומי הישראלי בתערוכה, שאנו מקימים בשיתוף פעולה עם מכון היצוא ומטה הסייבר הלאומי, יציגו עצמן 55 חברות ישראליות לקהלי יעד ולקוחות פוטנציאליים רלוונטיים. לחברות ישראליות אלו יתואמו אלפי פגישות עסקיות ממוקדות באמצעות הנציגויות הכלכליות של משרד הכלכלה והתעשייה בעולם.
מגזין ה-Cyber Security – 2018 מטיל זרקור על ההזדמנויות העסקיות אליהן נחשפים הנציגים הכלכליים של משרד הכלכלה והתעשייה בחו"ל בתחום ה-Cyber Security בשווקים נבחרים באסיה, אירופה ואמריקה.
מינהל סחר חוץ מגבש ומוביל את מדיניות סחר החוץ של מדינת ישראל במטרה להגביר את התחרותיות של התעשייה הישראלית ולמצב את תדמיתה החדשנית בשווקים הבין-לאומיים למען הגדלה וגיוון של היצוא הישראלי ומשיכת השקעות זרות.
המינהל מפעיל מערך של 45 נציגים כלכליים-מסחריים בפריסה עולמית המוצבים במדינות היעד של היצוא הישראלי ובארגונים הכלכליים הבין-לאומיים, ותפקידם לסייע לתעשייה הישראלית בשוקי חו"ל במגוון דרכים; למשל, ייזום פעילויות, ארגון משלחות, ארגון תערוכות ועריכת סמינרים מקצועיים, פתיחת דלתות בחברות ובגופי ממשל בשוקי היעד, ליווי חברות בשלבי הכניסה לשווקים וכן סיוע בנושאי רגולציה, פתרון של חסמי סחר ונושאים אחרים.

המינהל יוזם ומנהל משא ומתן על הסכמי סחר חדשים, מעדכן באופן שוטף הסכמי סחר קיימים, פועל להסרה של חסמי סחר ומייצג את מדינת ישראל בארגונים הכלכליים הבין-לאומיים - WTO OECD ובנציגות ישראל לאיחוד האירופי. המינהל מפעיל מערך של כלים וקרנות המסייעים לחברות ישראליות לפעול בחו"ל. בהם: תוכנית כסף חכם המסייעת לפריצה לשוק חדש, קרן הפרויקטים והמכרזים הבין-לאומית המסייעת לחברות לגשת למכרזים ולהקים בטא-סייט שיווקי, תוכנית המאגדים המסייעת להקמה של מתקן הדגמה שיווקי בין-לאומי ותוכנית של"ב המיועדת לסייע ליצואנים בתחילת דרכם.
בהינתן היתרון התחרותי של ישראל בתחום ה- Cyber Security כמרכז של חדשנות, ובהינתן המגוון הרחב של חברות ישראליות עם פתרונות בנושא זה, מערך הנציגים הכלכליים של משרד הכלכלה והתעשייה פועל נמרצות לקידום האינטרסים העסקיים-כלכליים של התעשייה הישראלית בתחום זה, הן בחיבורים לשותפים ולקוחות בחו"ל, והן בפישוט הסביבה הרגולטורית והורדת חסמי סחר לחברות ישראליות בתחומים אלו במדינות העולם.
בשנת 2017 קיימו הנציגויות הכלכליות של משרד הכלכלה והתעשייה בחו"ל 82 פעילויות שונות בתחום ה- Cyber Security, אשר כללו מעל ל-900 גורמי מפתח זרים בחו"ל, ואשר הפיקו מעל ל-2,000 חיבורים עסקיים ממוקדים לחברות ישראליות בתחום ה- Cyber Security.
מגמה זו צפויה להתעצם בשנת 2018, בה מתוכנן מגוון רחב יותר של פעילויות עסקיות לחיבור חברות ישראליות לשותפים זרים באמצעות תיאום משלחות זרות לישראל, הוצאת משלחות של חברות ישראליות לרוד-שואו לחו"ל, והשתתפות בכנסים ותערוכות, ובראשן תערוכת HLS & Cyber שתיערך בישראל בנובמבר 2018.
אנו מקווים שמגזין זה יספק לכם חשיפה מעמיקה למגמות בשווקים המוצגים ולהיכרות טובה יותר עם ההזדמנויות העסקיות העומדות בפני חברות ישראליות – ההזדמנויות שהנציגים הכלכליים של משרד הכלכלה והתעשייה יוכלו להנגיש בעבורכם.

בברכה,
ראש מינהל סחר חוץ
אוהד כהן

על מינהל סחר חוץ, משרד הכלכלה והתעשייה

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה אמון על גיבוש ויישום מדיניות סחר החוץ של מדינת ישראל במטרה להגביר את כושר התחרות של התעשייה הישראלית בשווקים הבין-לאומיים.

תחומי הפעילות העיקריים של המינהל כוללים פעולות לקידום הסחר והיצוא, ייזום ותחזוקה של הסכמי סחר לשיפור תנאי הסחר של ישראל, עידוד ומשיכת השקעות זרות ויצירה של שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות זרות.
לצד הפעילות בישראל מינהל סחר חוץ מפעיל מערך נציגים כלכליים-מסחריים המהווים זרוע ביצועית-דיפלומטית של המשרד בשוקי חו"ל ופועלים לקדם יצוא 'כחול לבן' ולהסדיר סוגיות רגולטוריות הנוגעות לפעילות היצואנים.
בנוסף לכך, המינהל עוסק בשיפוי של הוצאות מכס החלות על יצואנים המייצאים את מרכולתם לאיחוד האירופי, ככל שיש הוצאות כאלו.

המינהל מורכב מארבעה אגפים:

1. אגף קידום יצוא: האגף אחראי לקידום היצוא ותפעול הנציגויות בחו"ל. לשם כך הוא מחולק לשש מחלקות גאוגרפיות המתפעלים רשת נציגים כלכליים-מסחריים ברחבי העולם. הדסקים הגאוגרפיים מחולקים כך: אירופה (1 ו-2), אמריקה הלטינית, צפון אמריקה, אסיה פאסיפיק, הודו סין, אפריקה ומזה"ת. המחלקות הגאוגרפיות מפעילות מערך של למעלה מ-40 נציגים כלכליים-מסחריים בפריסה עולמית, שתפקידם לסייע לתעשייה הישראלית בשוקי חו"ל במגוון דרכים, כגון: ייזום פעילויות, ארגון משלחות, ארגון תערוכות ועריכת סמינרים מקצועיים, פתיחת דלתות בחברות ובגופי ממשל בשוקי היעד וכן סיוע בנושאי רגולציה ובנושאים אחרים.

הנציגים הכלכליים-מסחריים - עומדים בראש הנציגות הכלכלית-מסחרית של משרד הכלכלה הישראלי במדינת היעד. הנציגים אמונים על ניהול הנציגות הכלכלית-מסחרית ומהווים גורם המקשר בין פעילות משרד החוץ במדינת היעד (באמצעות השגרירות), פעילות הנציגות ומטה מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה בירושלים. 

הנציגות הכלכלית-מסחרית הישראלית, הפועלת בשוק היעד ליצוא ושיתוף פעולה כלכלי, מהווה זרוע דיפלומטית של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה. הנציגות פועלת לפיתוח שותפויות אסטרטגיות בין ישראל למדינות היעד, עוסקת בקידום יחסים מסחריים בין חברות ישראליות לחברות מקומיות (בשוק היעד ליצוא) וכן פועלת מול גורמים נוספים בזירה הציבורית והממשלתית. 

הנציגויות הכלכליות-מסחריות של משרד הכלכלה והתעשייה ברחבי העולם עובדים בהתאם לתכנית העבודה של מטה מינהל סחר חוץ והנהלת משרד הכלכלה, בשיתוף עם משרד החוץ הישראלי ושחקנים ממשלתיים נוספים, ארגונים לא ממשלתיים וגופים פרטיים לפי הצורך. הכול במטרה לקדם ביעילות את מדיניות הסחר הבין-לאומית של מדינת ישראל בהתאם למדיניות משרד הכלכלה ומדיניות ממשלת ישראל.

קציני סחר - בכל נציגות פועלים כמה קציני סחר המהווים גשר בין חברות פרטיות / גופים ציבוריים / גורמי ממשלה בשוקי היעד לבין חברות ישראליות המעוניינות לייצא. הם מסייעים למשלחות סחר ישראליות המגיעות למדינת היעד או יוצאות לישראל, מתזמנים פגישות B2B אסטרטגיות באירועים הלאומיים והבין-לאומיים החשובים ביותר ונכונים לסייע ולתת ייעוץ מקצועי לחברות ישראליות ממוקדות המעוניינות לפעול בשוק היעד. 

לצד המחלקות הגאוגרפיות פועלות גם מחלקת אירוח, קשרי חוץ, פרסום והסברה וכן המחלקה לתקציבי סחר חוץ ורישום היצוא.

2. אגף כלי סיוע לתעשייה  מערך כלי סיוע לתעשייה מפעיל מגוון תכניות לחיזוק התעשייה הישראלית ולהגדלת אפשרויות התעסוקה. לשם כך, מפעיל המערך כלי סיוע שונים לייזום ולהעמקת הפעילות של התעשייה הישראלית בשווקים הבין-לאומיים.

תוכנית של"ב שער לשיווק בין-לאומי - התוכנית מעניקה סיוע לחברות בעלות היקף מכירות של למעלה מחצי מיליון ₪ בארץ או שגייסו לפחות 2 מיליון ₪ וטרם החלו לייצא או שהיקף היצוא שלהן עד 250,000$. במסגרת התוכנית ניתן סיוע למשך 24 חודשים באמצעות ליווי מקצועי של יועצים והשתתפות במימון של עד 50% מההוצאות השיווקיות, עד 200 אלף ₪ מתוך של 400 אלף ₪ לשוק אחד או שניים שהוגדרו בתכנית העסקית.
>> למידע נוסף

תוכנית כסף חכם - התוכנית מעניקה סיוע דו-שנתי לחברות ישראליות שמייצאות מעל 250,000$ בשנה במטרה להשיג גידול משמעותי בהיקף המכירות של החברות המשתתפות בתוכנית לשוק יעד שמוגדר מראש על ידי החברה. במסגרת התוכנית ניתן לקבל ליווי מקצועי והשתתפות במימון הוצאות שיווקיות עד 50% מתקציב התוכנית המאושרת, כלומר עד 500 אלף ₪ מתוכנית של 1 מיליון ₪. להודו, סין ויפן סכום ההוצאות המוכרות כפול ומשך התוכנית 3 שנים.
>> למידע נוסף

קרן הסיוע בפרויקטים ומכרזים בין-לאומיים - מטרת הקרן לקדם השתתפות של חברות ישראליות במכרזים בין-לאומיים ובפרויקטים פוטנציאליים בחו"ל. לאור הסיכון הקיים טרום הזכייה בפרויקט, ניתן במסגרת הקרן לקבל השתתפות במימון ההוצאות הכרוכות בביצוע עבודה של הוכחת היתכנות/ פיילוט או הגשת הצעה למכרז בינ"ל בשיעור של עד 50% מהעלויות: הוכחת התכנות – עד 200 אלף ₪ כאשר שווי הפרויקט הפוטנציאלי בין 0.5 מיליון $ ל-1 מיליון $ ועד 500 אלף ₪ כאשר הפוטנציאל מעל 1 מיליון $, הצעה למכרז – עד 400 אלף ₪. למידע נוסף >>

תוכנית מאגדי תשתית - התוכנית מעניקה סיוע לחברות ישראליות המתאגדות יחדיו לשם הקמת, תפעול ושיווק מתקן הדגמה מסחרי בשוק יעד. במסגרת התוכנית ניתן לקבל השתתפות בהוצאות הקמה, תפעול ושיווק עד 50% מתקציב התוכנית המאושרת ועד 10 מיליון ₪ לאורך 3 שנות התוכנית.
>> למידע נוסף 
לאתר: מערך כלי סיוע לתעשייה 

3. אגף מדיניות סחר והסכמים בינלאומיים: האגף אחראי לקידום ותחזוקה של הסכמים בין-לאומיים ומחולק לארבע מחלקות:

  1. המחלקה להסכמי סחר בילטראליים
  2. המחלקה להסכמי סחר מולטילטראליים – WTO (ארגון הסחר העולמי)
  3. מחלקת OECD (ארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי)
  4. המחלקה להקשרי סחר וסחר בענפי השירותים 

האגף עוסק במכלול הנושאים הנוגעים למדיניות סחר החוץ של ישראל: ייזום הסכמי סחר חדשים, ניהול המו"מ לגביהם, ומעקב אחר יישומם. כמו כן, אחראי על איסוף מידע וניתוח רגולציה במדינות הסחר העיקריות תוך סיוע ליצואנים הנתקלים בחסמי סחר כלשהם, טיפול בשאלות רגולציה ופישוט סחר, השתתפות בארגונים בין-לאומיים, כאשר העיקריים שבהם: ארגון הסחר העולמי (ה-WTO), והארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (ה- OECD). כמו גם פעילות בתחום הסחר בשירותים, תקינה, ועוד. כל זאת תוך מגעים עם הממשלות המקומיות ושימוש בין היתר בנציגים המסחריים אותם מפעיל המינהל לסחר חוץ ברחבי העולם.

4. אגף איכות השירות וניהול ידע: האגף פועל לקידום שימור הידע בארגון ולשיפור של איכות השירות במינהל. 

 

עם הפעילויות העיקריות של אגף מדיניות סחר בשנים האחרונות ניתן למנות:

 שדרוג הסכם לאזור סחר חופשי עם קנדה.

השלמת המו"מ עם פנמה.

משא ומתן לשדרוג ההסכם החקלאי עם אפט"א.

 השתתפות במו"מ על ה- TiSA - הסכם רב צדדי על סחר בשירותים.

השתתפות וסיום המו"מ להסכם לליברליזציה בציוד תקשורת ITA. 

כניסה לתוקף של 2 הסכמים להכרה הדדית בציוד תקשורת - עם ארה"ב ועם קנדה.

מו"מ על הסכם לאזור סחר חופשי עם אוקראינה, וייטנאם, קוריאה הדרומית, סין ואיחוד המכסים האירו-אסיאתי.

>> למידע נוסף על מינהל סחר חוץ 

סימנייה