דילוג לתוכן

אוטומוטיב 2018

חזרה

טורקיה I בדרך למכונית הטורקית הראשונה

הטורקים מייצרים כלי רכב למטרות ייצוא, אך גם עמלים על פרויקט יוקרתי שפונה לרגש הטורקי הלאומי – פיתוח וייצור מכונית מתוצרת טורקית. כדי לתמוך בביקוש המקומי, הממשלה מציעה הטבות ותמריצים מיוחדים. הצרכים: כוח רכישה נמוך, תחרות עולמית ומחסור בפתרונות הטכנולוגיה העילית של עולם הרכב.

מוניר אגבאריה, הנציג הכלכלי של משרד הכלכלה והתעשייה בטורקיה
ברנה אוזון, קצינת הסחר האמונה על סקטור הרכב בנציגות הכלכלית בטורקיה 

בתחילת שנות ה-90, תיעוש מהיר שינה את ענף הרכב משותפויות המבוססות על הרכבת רכיבי מכוניות למגזר בעל יכולות לייצור תעשייתי מלא. טורקיה ייצרה כלי רכב לייצוא, ויצרנים בינלאומיים רבים הפכו את המדינה לבסיס הייצור שלהם, ולראיה 77% מהייצור מיועד לשוקי הייצוא. יחד עם זאת, אין להמעיט בחשיבותו של פוטנציאל השוק הביתי של טורקיה ביחס לגורמים פנימיים כמו כוח רכישה גובר ושיעורים נמוכים של בעלות על כלי רכב. בנוסף, ההכנסה לנפש בטורקיה גדלה פי חמישה בתקופה של 15 שנה.

 

תמונת מצב 

מרבית כלי הרכב שמיוצרים בטורקיה מיועדים לייצוא. ב-2017 מגזר זה הוא הרביעי בחשיבותו בתעשיות הייצור במדינה, ושוויו מעיד על כך - עודף סחר נטו של 4.4 מיליארד דולר אמריקאי. ב-2017 980 אלף כלי רכב נמכרו בשוק הביתי. סך כל המכירות גדל ב-2.7% בהשוואה לשנה הקודמת, בעוד ששוק מכוניות הנוסעים התכווץ בכ-4.5% בתקופה זו. הסיבות לכך הן עליות המחירים הנוגעות להסדרים חדשים במס צריכה מיוחד (SCT) והעלייה הניכרת בשיעורי FX (סחר חליפין).

למרות הגידול במכירות כלי הרכב, ולפי מוסד הסטטיסטיקה הטורקי - היחס בין כלי רכב לנפש במדינה הוא נמוך – 275 כלי רכב לכל 1,000 איש – ונמצא הרבה מאחורי הממוצע האירופי של כ-500 כלי רכב לכל 1,000 איש. נתונים אלה מצביעים על הזדמנויות רבות ליצרני כלי רכב המעוניינים לפנות גם לשוק הפרטי-הביתי בטורקיה. מעבר לייצור מותגים זרים, טורקיה מצויה גם בשלבי תכנון של מכוניות מתוצרת מקומית. כיום, טורקיה היא בסיס ייצור כלי הרכב החמישי בגודלו באירופה, ושוק זה צפוי להמשיך ולגדול. בסך הכל ייצור כלי הרכב של טורקיה גדל ב-18% ל-1.1 מיליון כלי רכב, ואילו ייצור חלקי החילוף לרכב עלה ב-13% ל- 1.7 מיליון כלי רכב. זהו השיא הגבוה ביותר בתעשייה לשנת 2017.

גודל השוק בשנת 2018 מוערך כמקביל לזה של 2017 ונתונים אלה מחושבים בהתאם:

 

2014

2015

2016

2017

2018 (הערכה)

סך הייצור המקומי 1,358,796 1,485,796 1,485,927 1,695,731 1,695,731
ייצוא כולל 12,993 12,774 15,094 19,015 19,015
ייבוא כולל 9,997 11,843 11,863 10,607 10,607
גודל השוק הכולל 1,355,800 1,484,865 1,482,696 1,687,323 1,687,323
שער חליפין: 1 דולר אמריקאי 2.32 לירות טורקיות 2.91 לירות טורקיות 3.51 לירות טורקיות 3.77 לירות טורקיות 4.44 לירות טורקיות

נתונים במיליארדי דולרים אמריקאים (גודל שוק כולל = סך ייצור מקומי + ייבוא וייצוא)

לצד יצרני מכוניות, שוק כלי הרכב מורכב גם ממאות יצרני חלקי חילוף מקוריים המייצרים חלקים ורכיבים, מספקים ומפיצים של ציוד מקורי (OEMs) וחלקי חילוף, מחומרים ומחקרים על דלק / ארגוני, מתעשיינים ובעלי מקצועות התחזוקה ועוד. בין השנים 2000 ל-2017 יצרני הציוד המקורי השקיעו 14 מיליארד דולר בפעילות שלהם בטורקיה. השקעות אלה הרחיבו באופן משמעותי את יכולות הייצור שלהם, אשר בתורן הפכו את טורקיה לחלק חשוב בשרשרת הערך העולמית של OEMs בינלאומיים. בטורקיה יש מגזרי משנה רבים, הקשורים לענף הרכב, כמו סוללות, שמני מנועים, שמני הילוכים, צבע, פלסטיקה, חיישנים, כריות אוויר, חומרי ציפוי ועוד.

עשרת ספקי הרכב עם הכנסות של יותר מ-200 מיליון דולר ב-2016

דירוג

ספקים עיקריים

מוצרים הכנסה ב-2016
(במיליוני דולרים)
1 BOSCH מערכות בלמים, בוסטרים, מגבילי כוח ווסתים, ערכות תיקון, סנדל מעצר (brake shoes), צילינדרים למעצור הגלגלים, תוף ומעצורי דיסק 901
2 BRISA צמיגים, סוללות, כיסויים 458

3

CMS גלגלים 336

4

YAZAKI רכיבים חשמליים ואלקטרוניים 330

5

MAXION גלגלים

309

6

GOOD YEAR

צמיגים

309
7 DELPHI כבלים, מערכות ארכיטקטורה ורכיבים חשמליים / אלקטרוניים, מכשירי הזרקת דלק, זרבוביות, שסתומים 298

8

AUTOLLY הגה, חגורות בטיחות, כריות אוויר 286

9

BEYCELIK GESTAMP

תבניות, מערכות שלדה, טכנולוגיות נעילה

238

10

HEMA רכיבי drivetrain, רכיבי מנוע 224

מקור: לשכת המסחר והתעשייה של איסטנבול. מחקר על 550 החברות התעשייתיות הטובות ביותר

 

חברות מובילות ומשקיעים

טורקיה ממשיכה בפעילויות שלה בענף המכוניות עם 12 חברות ו-18 מפעלים. מתוך 12 חברות אלה, ארבע מהן הן יצרניות של מכוניות נוסעים, שש חברות מייצרות כלי רכב מסחריים, ושתי חברות מייצרות גם מכוניות נוסעים וגם כלי רכב מסחריים. החברות המובילות הן: Ford Otosan, OyakRenault, Tofas, Hyundai Assan, Mercedes-Benz Turk, Temsa and Toyota.

רוב יצרני המכוניות בטורקיה הם שותפויות עסקיות. לדוגמה, Oyak מטורקיה מחזיקה ב-49% ו-Renault  מצרפת מחזיקה ב-51% מהמניות של Oyak Renault. Koc Holding מטורקיה ו-Fiat Group Automobiles מאיטליה מחזיקות באופן שווה 37.8% מ-Tofas, כאשר יתר ה-24.3% מוחזקים על ידי חברות אחרות. Ford Motor Company מארצות הברית ו-Koc Holding  מטורקיה מחזיקות בבעלות שווה של 41% במניות של Toyota Turkey .Otosan ו-Honda Turkey הן השקעות זרות ישירות מיפן, ו-Temsa and Karsan הם יצרנים מקומיים בשותפות עם חברות זרות.
המשקיעים: OyakRenault, Tofas, Temsa, Toyota, M.Benz, Honda, Karsan, Otokar, Isuzu, T. Traktor, Ford, Otosan.

 

תמריצים והשקעות ממשלתיות 

ראש הממשלה הטורקי הכריז בפברואר 2018 כי המכירות של המכונית הטורקית המקורית הראשונה יחלו בעוד שנתיים עד שלוש שנים. חמש חברות טורקיות עתידות לקחת חלק במאגד הלאומי וליצור את האב טיפוס הראשון כבר בשנת 2019. חברות אלה הן Anadolu Grubu, BMC, Kiraca Holding, Turkcell ve Zorlu Holding. פרויקטים יוקרתיים כאלה זקוקים לתמיכה מהבית, על ידי פנייה לרגש הלאומי של הטורקים.

בנוסף, הממשלה הטורקית נקטה בפעולות מסוימות כדי לתמוך בביקוש המקומי לסקטור המכוניות. תיקון כלפי מעלה במגבלות על הלוואות לרכישת כלי רכב של הרשות לרגולציה ופיקוח על הבנקים, הערכה מחדש של שיעורי SCT ותוכנית התקציב החדשה - כולם מצופים להשפיע על המכירות הביתיות באופן חיובי בשנת 2018.

ממשלת טורקיה אמנם נותנת רוח גבית ודחיפה לאומית משמעותית לתעשיית ייצור המכוניות הביתית שלה – אך מהלכים אלה לא דוחקים החוצה שיתופי פעולה עם חברות מכוניות זרות. בסופו של דבר, אסטרטגיית הצמיחה של הממשלה למגזר המכוניות מתוצרת טורקיה מבוססת על הידע של החברות הזרות, ולפיכך סביר להניח שכך המצב יישאר גם בעתיד הנראה לעין. יחד עם זאת, תהיה העדפה מסוימת ליצרנים מקומיים, וחברות זרות ימשיכו להשיג מכרזים בקלות רבה יותר כחלק ממאגד ששותפות לו גם חברות טורקיות.

בחזית ההשקעות, פרויקטים הקשורים לייצור כלי רכב חשמליים והיברידיים נמצאים על סדר היום. בהקשר זה, במסגרת הטיפול במערכת תמריצים ציבורית המבוססת על פרויקטים אלה, הממשלה הטורקית מאפשרת לשתי חברות ליהנות מהתמריצים על השקעות במנועים היברידיים ודיזל.

 

הזדמנויות לשיתופי פעולה עם טורקיה

עם אוכלוסייה הגדולה מ-80 מיליון נפש, לטורקיה יש שוק ביתי גדול וביקוש מקומי מתוחכם. מעמד הביניים הגדל שלה הוא מקור הביקוש המקומי גם בקבוצת המכוניות וגם בתעשיות אחרות, בעיקר מכיוון שכיום רק ל-25% מהאוכלוסייה הטורקית יש מכונית. כאשר ההכנסה גדלה, אחוז זה מצופה גדל באופן דרמטי. לבסוף, תקנים רגולטוריים לאיכות מוצר ותקנות חזקות לשמירה על הסביבה גם הם משמעותיים בהשחזת תנאי הביקוש המקומי במדינה.

בצד החסרונות, לרוב האוכלוסייה בטורקיה יש עדיין כוח רכישה נמוך בהשוואה לשכנותיה המערביות. עובדה זו הופכת את טורקיה, בטווח הקצר, לפחות תחרותית.

יותר משישה מיליארד דולר אמריקאי הושקעו במגזר הרכב בחמש השנים האחרונות, אך התחרות העולמית מתחממת. בעיקר לאור תוכניותיהם של יצרנים עולמיים המבקשים להקים מתקני ייצור באיראן, המציבות איום עבור טורקיה מבחינת משיכת השקעות זרות. התחרות העולה מצד מזרח אירופה גם היא בעלת השפעה על החלטות השקעה בטווח הבינוני והארוך.

בהקשר של ההזדמנויות לחברות הישראליות, להערכתנו, הזדמנויות אלו טמונות בטכנולוגיה העילית של עולם הרכב. הכוונה לטכנולוגיות הקשורות עם מערכות הגנה של סייבר, מערכות בידור, מערכות תומכות נהג (בעיקר בטיחות), טכנולוגיות לרכבי חשמל ועוד.
אנו מזמינים חברות ישראליות ממגוון תחומי הפתרונות בתחום התחבורה לפנות אלינו ואנו נשמח לסייע להן.

 

> למידע נוסף על שירותי המינהל וליצירת קשר:

הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בטורקיה - istanbul@israeltrade.gov.il

סימנייה