דילוג לתוכן

אוטומוטיב 2018

חזרה

קולומביה I מחשבים מסלול מחדש

תשתיות לקויות, איכות ירודה ופיתוח עירוני מואץ – אלה מקצת האתגרים של ענף התחבורה הציבורית, הימית והאווירית של קולומביה. תוכניות ממשלתיות, לצד השקעות של חברות זרות וכיווני התפתחות חדשניים, יסייעו לקולומביה לעלות על המסלול המהיר לתחבורה פעילה

 

ארז זיונץ, הנציג הכלכלי של משרד הכלכלה והתעשייה בקולומביה
דניאלה רוצ'ה גיל, מנהלת פיתוח עסקי בנציגות הכלכלית בקולומביה

 

קולומביה מדורגת במקום ה-61 מתוך 138 מדינות במדד התחרות הגלובלי. זהו שוק גדול, אך התחבורה הציבורית במדינה דורשת בדיקה. הפיתוח העירוני המואץ והמרחק שהתושבים צריכים לעבור מדי יום כדי להגיע ליעדם הופכים את התחבורה לגורם חיוני בדינמיקת הערים ובתכנונן. בשנת 2000 מערכת התחבורה בקולומביה עברה תפנית לאחר יישום מערכת ה-Transmilenio. ב-18 השנים שחלפו מאז נוצרו קשיים טכניים, פוליטיים, מוסדיים, מנהליים, אסטרטגיים וכלכליים שעיכבו את הניהול הנכון של הניידות בערים הקולומביאניות.

24 Transmilenio היא מערכת אוטובוסים מפרקיים הנעים על תשתית כבישים ייעודית, הכוללת תחנות, גשרים ופלטפורמות גישה מיוחדות, ואשר תכנונה והכוונתה היו באחריות חברה שהוקמה לשם כך. בין הבעיות הבולטות ביותר של התחבורה הציבורית בקולומביה, אפשר להבחין בגודש תעבורתי, עודף אוטובוסים ומוניות, עלייה במשך זמן הנסיעה של התושבים, עלויות תפעול גבוהות של כלי רכב, זיהום סביבתי, תפעול לא נכון ותנאי כביש גרועים. בנוסף, במקביל לגידול במספר כלי הרכב הפרטיים, אפשר לראות בקולומביה גם הכשרה גרועה של הנהגים, אסדרה לא יעילה של חברות התחבורה הציבורית, היעדר תיאום רמזורים, החלטות ניהוליות מאולתרות, תאונות שכיחות והיעדר מערכת תעבורה משולבת. בשני העשורים האחרונים, הערים הראשיות נמצאות בתהליך שינוי שבו המערכת המשולבת, המקשרת את כל אמצעי התחבורה בקולומביה, נמצאת בעדיפות גבוהה. 

 

המבנה המערכתי של התובלה בקולומביה 

מערכת הסעה להמונים: לאחר הקמת מערכת ה-BUS RAPID TRANSPORT) BRT) בבוגוטה, הערים האחרות יישמו את הדגם והקימו גם אצלן מערכת תעבורה להמונים. בבוגוטה מערכת זו משרתת כחמישה מיליון איש, ובערים מרכזיות אחרות בקולומביה מערכת ה-BRT משנעת כ-8-7 מיליון איש בשנה. בנוסף לכך, בעיר מדיין, למשל, מערכת זו משלבת גם מטרו עילי, ולא רק קווי אוטובוס.
אחת הבעיות הגדולות של המערכת להסעת המונים היא בקרת כניסת הנוסעים. המערכת מפסידה כסף מכיוון שהתושבים אינם משלמים ונכנסים באופן בלתי חוקי לאוטובוס.

מספר הנוסעים (ליום)

כיסוי

עיר

 

קיים  

מתוכנן

112.540  

39%

47%

Pereira

451.627

53%

100%

Cali

98.711

39%

66%

Bucaramanga

138.480

13%

25%

Medellin

115.656

12%

32%

Barranquilla

3.852,197

64%

100%

Bogota
90.520 39% 50% Soacha

מערכת הסעה מסורתית: מערכת ההסעה המסורתית בקולומביה נפגעה בשל ריבוי כלי רכב ישנים, תשתיות גרועות, ריכוז נתיבים, גורמים שונים לא יעילים, וגורמים חיצוניים כגון תאונות, זיהום והידרדרות עירונית. הקמת מערכת משולבת היא בעדיפות, וכך, כל עיר משנה את ציוד כלי הרכב, את הנתיבים, התחנות, התדירות ואת שיטת התשלום על מנת לחדש ולשלב את המערכת המסורתית לזו להסעת המונים.

 

סוגי דלק אורגניים

צריכת סוגי דלק אורגניים קשורה אף היא למערכת התחבורה של קולומביה. נכון להיום צריכת הדלק עומדת על 97%, בעוד שדיזל (ACPM) מגיע ל-70% ממכלול צריכת האנרגיה המקומית.

שנה

 

דלק

דיזל (ACPM)

AVIGAS

 

*GNV

 

סה"כ

תחבורה

סה"כ

תחבורה

2011

77.636

71.348

124.156

86.537

301

66

2012

76.894

70.666

131.634

91.749

286

64

2013

88.202

81.058

131.348

91.550

278

82

2014

94.077

92.928

134.051

94.270

265

97

2015

106.582

105.164

139.782

99.167

310

80

2016

117.376

116.326

136.164

98.706

297

67

* GNV (גז טבעי לכלי רכב) ברגל קוב ליום 

בשנת 2003 קולומביה נקטה צעדים ראשונים בתחום הדלק האורגני, והיא תופסת מקום של כבוד מבחינת מיקום גיאופוליטי, המיטיב עם הייצור ועם התחרותיות של דלק אורגני באמריקה הלטינית וארצות הברית. תוכניות עירוב סוגי דלק אורגניים אפשרו הפצת תערובת של 10% דלק כוהל עם דלק ו-5% דיזל אורגני עם ACPM בחלקים נרחבים של שטח המדינה. בתכנון, נמצאים פרויקטים חדשים לכיסוי הדרישה הארצית באמצעות האחוזים הקיימים והתקדמות לאחוזים גבוהים יותר. 

 

חדשנות ופיתוח בנמלים

נמלי ים: מערכת הנמלים הקולומביאנית מחולקת לענף הציבורי והפרטי. המדינה מפקחת על מערכת הנמלים. מצד שני, הענף הפרטי מורכב ממפעילי נמלים ומחברות נמלים, מתוכם שבע חברות נמל פרטי (שירות פרטי), תשע חברות נמל שירות ציבורי וחמש חברות נמל אזורי. מערכת הנמלים בקולומביה השתפרה ומשתפרת בנושאי טכנולוגיה וחדשנות. לנמלים בקולומביה יש צורך דחוף בהעמקת חפירת הקרקע בנמל כדי להתאים למידות האוניות החדשות. זאת בנוסף לבעיות לוגיסטיות מסוימות המעכבות את תהליכי הנמלים, דבר הגורם להשקעת זמן בבדיקות ולחריגות בעלויות ההעמסה. חברת Antioquia שואפת להקים מערכת נמל תחרותית המפתחת את האזור ומשתתפת באופן דינמי בפעולות לוגיסטיקה ובפעולות נמל בקולומביה. תוכנית זו מתבססת על השיפור וההשקעה בנמל הקטן הקיים בעיר Uraba. מסיבות אלה, קולומביה צופה אל העתיד ומבקשת להפוך למרכז מפתח לפעילות נמל באמריקה הלטינית.

נמלי אוויר: לקולומביה יש 474 נמלי תעופה ומסלולי נחיתה, מתוכם 73 הם של המדינה, 313 פרטיים ו-88 הם בבעלות מוסדות וערים. נמלי האוויר הגדולים ביותר נמצאים בערים הגדולות של קולומביה: Bogota, Cartagena, San Andres, Cali, Medellin ו-Barranquilla. בנמלי אוויר אלה, קיימות בעיות גדולות של מסלולים, פלטפורמות וטרמינלים, בנוסף לפיגור טכנולוגי, ובמקרים מסוימים, היעדר מערכות תקשורת טובות, עזרים ויזואליים, מידע מטאורולוגי ורשת רדיו מתאימה. מצבים אלה גורמים לעלויות גבוהות עבור המדינה.

נמלים - ההזדמנויות לשיתוף פעולה עם קולומביה

  • נמל התעופה הבינלאומי San Andres: בעל הזיכיון של נמל תעופה זה נדרש לשפץ את מבנה מסוף הנוסעים הקיים (התאמה פיזית ושיפוץ). כמן כן, עליו לשפץ ולהתאים את המסלול.
  • נמל התעופה Barranquilla: נדרש לבצע התאמה ותחזוקה של מערכת התקשורת והמסלול הראשי.
  • נמל התעופה Cali: נדרש לבצע התקנה והפעלה של מערכת המידע של הטיסות, רכישת ציוד ומערכת ביטחון, ותגבור המערכת של המסוף. 
  • נמל התעופה Medellin: לאחר תוכנית מודרניזציה גדולה, עדיין ממתינים להתקנת השרוולים החשמליים על גלגלים עבור נוסעים (passenger slingers), מבנה החנייה, מבנה המטען, תחנת המשטרה, מגדל הפיקוח החדש ורשת התקשורת LAN.

תעבורת נהרות: לקולומביה שלוש מערכות נהרות: נהרMagdalena  במרכז המדינה, המערכת המזרחית של נהר ה-Orinoco, והמערכת הדרומית המורכבת משלושה נהרות המתחברים בברזיל - Amazon, Putumayo  ו-Caqueta. אחת התוכניות בתחום זה היא שיפור השייט בנהר Magdalena לאורך 908 קילומטרים במטרה להפעיל מחדש את שיירות הנהר עם קיבולת הובלה של עד 14,000 טונות מטען. במובן זה, צרכי התשתיות, מערכות הביטחון והתקשורת ברורים. 

 

חברות מובילות בתחום התחבורה

  • Avianca: המותג המסחרי המייצג מספר חברות תעופה באמריקה הלטינית המשולבות בחברת Avianca Holdings S.A. זו החברה הראשונה אשר נוסדה באמריקה והיא חברת התעופה הוותיקה השנייה בעולם לאחר KLM.
  • Transmilenio S.A: חברה ציבורית האחראית לניהול, ארגון ותכנון של שירות נוסעים עירוני ציבורי בבוגוטה.
  • Metro de Medellin: חברה ציבורית האחראית לניהול, ארגון ותכנון של שירות נוסעים עירוני ציבורי בMedellin-.
  • Easyfly: חברת תעופה אזורית שנוסדה ב-2007. כיום, היא חברת התעופה הקולומביאנית השנייה בגודלה, המפעילה 40,000 טיסות בשנה.
  • Sociedad portuaria de Buenaventura: נמל Buenaventura הוא הנמל החשוב ביותר בקולומביה (היחיד לצד האוקיינוס הפסיפי) ואחד מ-10 הנמלים החשובים ביותר באמריקה הלטינית.
  • Viva Colombia: חברת תעופה מסחרית לואו-קוסט לנוסעים בקולומביה שנוסדה בספטמבר 2009. היא מפעילה כיום 12 טיסות ליעדים במדינה ובעולם, ותתחיל בקרוב להפעיל 12 טיסות ליעדים נוספים.
  • Satena: חברת תעופה מסחרית לנוסעים בבעלות המדינה שנוסדה ב-1962. היא מפעילה טיסות ליעדים במדינה וליעדים אזוריים, ונמצאת בשליטת חיל האוויר של קולומביה.
  • נמל הים Barranquilla: נמל ימי ונהר חשוב, שלישי בחשיבותו על פי נפח המטענים במדינה.

 

השקעות פרטיות

ידוע על כ-50 קרנות הון פרטיות המעוניינות להשקיע במדינה בחמש השנים הקרובות, בעיקר מספרד, אנגליה, קנדה, סין וארצות הברית. איחוד האמירויות וסינגפור הן משקיעות חדשות בקולומביה. התחום המרכזי ממשיך להיות ענף תשתיות התחבורה, אך זוהה פוטנציאל גם בטכנולוגיות חקלאות, מידע ותקשורת, תשתיות תיירות וייצור. 

הסיבות העיקריות לכך שחברות זרות מעוניינות להשקיע בקולומביה:

  1. תמריצים לענף הפרטי 
  2. ביטחון חוקתי ויציבות
  3. קולומביה היא מקור כוח האדם השלישי בגודלו באמריקה הלטינית
  4. תשתיות הנמלים תחרותיות יותר ב-40% ומהירות יותר ב-60% מנמלי ים רבים אחרים בשתי האמריקות
  5. משטר המציע הטבות מס ואפשרויות שיווק ייחודיות באזורי סחר חופשיים

 

חקיקה ממשלתית ומגמות שוק עתידיות 

בעקבות העבודה המשותפת של גופים ציבוריים ופרטיים של המערכת הלאומית לתחרות, מדע, טכנולוגיה וחדשנות, נוצרה התוכנית Innovation Agenda 2014 – 2018. 

אלו הפרויקטים האסטרטגיים העיקריים הנוגעים לתחום התחבורה לתקופה זו:

  1. לוגיסטיקה ואפשור מסחר
  2. תכנון ויישום תוכנית אקו-סיסטם מדעית
  3. מודרניזציה של ניהול המכס בקולומביה

בנוסף, ההון של המדינה יהווה במה לשינוי שנצפה במשך עשורים. עם אוכלוסייה של 9.3 מיליון תושבים עד שנת 2020, עיר הבירה בוגוטה חווה התקדמות ברורה בפרויקט התשתית הגדול ביותר של המדינה - קו הרכבת התחתית הראשון. בתחילת 2020 בוגוטה תימצא בבנייה והפעלת המטרו תתחיל ב-2022. בנוסף, בשנתיים האחרונות, תחת ניהולו של Enrique Penalosa, בנתה המדינה 392 קילומטרים של נתיבי אופניים, ההופכים את בוגוטה לעיר בעלת המספר הגדול ביותר של נתיבי אופניים באמריקה הלטינית. במובן זה, קולומביה מתקדמת בנושא מערכות תחבורה חכמות, תשתיות טכנולוגיות ותקשורת. לכן, טמונות לא מעט הזדמנויות בפיקוח ובבקרה של תעבורה, ביטחון, שירותי מידע ויתרונות עבור המשתמש, ניהול משאבים, מיקום ומניעת תאונות.

מצד שני, אחד הפרויקטים הגדולים בטווח הקצר הוא אפשרות השיט בנהר Magdalena לשימוש מסחרי. הרעיון הוא ליצור מסדרון אנכי העולה מנהר Magdalena וממשיך לנהר ה-Amazon. פרויקט זה נועד להציג הזדמנויות עסקיות חדשות העולות מהגידול בדרישות עבור הובלת מוצרים מאסיה וצפון אמריקה לקולומביה, אקוודור, פרו וברזיל המשתמשות בנהר Magdalena ובנהר ה-Amazon כנתיבים חלופיים לשימוש בתעלת פנמה.

 

אתגרים, חסמים והזדמנויות

בנוגע למערכות הסעה ציבוריות בערי בירה, נוצר שינוי חזון עבור העיר ובו ישלוט השימוש באופניים ובהסעה ציבורית משולבת כולל מטרו עילי, הסעה ציבורית בין-עירונית, נתיבי אופניים ותמריצים להיעדר שימוש בכלי רכב פרטיים. בטווח הקצר ההזדמנויות טמונות במערכת ההסעה החדשה, בניהול ציי רכב, צריכת דלק, תכנון עירוני, היעדר תשתיות, היעדר מערכות רמזורים חכמות, תחזוקת כבישים, ביטחון האזרחים, הכלה חברתית בתכנון נתיבים ותחנות ובתכנון מערכות בקרה של כניסת נוסעים למערכת.

מאז שנחתם הסכם השלום, הממשלה מקדמת יוזמות שונות להפיכת המדינה לתחרותית יותר. היוזמות הללו מפורטות להלן:

  1. התשתיות יהוו המנוע העיקרי של הכלכלה הקולומביאנית שתתחיל בבניית כבישי G4 ותימשך עד 2022. בנוסף למגה-פרויקטים אלה, הממשלה תקצה משאבים לכבישים קטנים יותר.
  2. מוערך כי התוכנית G4 לתשתיות מתוקצבת ב-14 מיליארד דולר המחולקים בין 40 פרויקטים.
  3. חיפוש ייעוץ בינלאומי לחדשנות וליישום הביצועים הטובים ביותר. 
  4. תמריצי מס באסטרטגיה שלאחר העימות המזוין עבור חברות פרטיות. כדי להפעיל מחדש את כלכלת הערים שנפגעו רבות בקולומביה, הממשלה מעניקה לחברות פרטיות תמריצים על ידי הקטנה של 50% במסים השנתיים שעליהן לשלם והסבתם להשקעה בבניית תשתיות.

 

גופים ומקבלי ההחלטות

מבנה התחבורה בקולומביה כולל את הגופים הבאים לביצוע, תכנון, תקינה ופיקוח: 

משרד התחבורה: ניסוח מדיניות תכנון ותוכניות. תקנות טכניות וכלכליות.

אגף התכנון הלאומי: ביצוע התקציב, תמיכה בתכנון סקטוריאלי, בקרה שלאחר היתכנות, תזמון משאבים.

תחבורה אווירית אזרחית: תיאום עם משרד התחבורה לגבי הגדרת מדיניות ותוכניות כלליות. 

INVIAS (מוסד הדרכים הלאומי): ביצוע פרויקטים לתשתיות עבור רכבת, נהרות, דרכים ותשתיות ימיות.

ANI (סוכנות התשתיות הלאומית): הסוכנות אחראית למתן זיכיונות לפרויקטים ולצורות שותפות ציבורית-פרטית אחרות עבור תכנון, בנייה, תחזוקה וניהול תשתיות תחבורה ציבורית בכל מגוון הצורות.

פיקוח נמלים ותובלה: גוף האחראי לתיקון תקנות ולפיקוח על מתן שירות ציבורי לתובלה ימית, נהר, יבשתית, רכבתית ואווירית במדינה.

חשוב לציין כי באוגוסט 2018 נכנס לתפקידו איוואן דוקה, נשיא קולומביה החדש. הנשיא צפוי להחליט על גיבוש מדיניות, תוכניות ופרויקטים במסגרת התקציב החדש וטווה בימים אלו תוכניות שאליהן יופנו ההשקעות הציבוריות. הנתונים בטבלה שלהלן מושפעים גם הם מהממשלה החדשה ומהרעיונות הפוליטיים והכלכליים שלה.

תקציב השקעות 2018 (דולר ארה"ב)

משרד התחבורה
השקעות ברשת הדרכים האזורית, בתובלת נהרות, לוגיסטיקה, תקנות וחיזוק הניהול הציבורי.

$ 16,075.078

המוסד הלאומי לדרכים  (INVIAS)  
השקעות בתשתיות ברשת הדרכים הראשית, ברכבת, בתובלת נהרות ותובלה ימית ובחיזוק הניהול המוסדי.

$ 657,770.496

תחבורה אווירית אזרחית
השקעה בתשתיות ובשירותי תחבורה אווירית, ביטחון ובחיזוק הניהול המוסדי.

$ 226,981.775

הסוכנות לתשתיות לאומיות (ANI)
השקעות בתשתיות ברשת הדרכים הראשית, ברכבת, בתובלת נהרות ותובלה ימית ובחיזוק הניהול המוסדי.

$ 602,542.813

פיקוח נמלים ותחבורה
השקעות בתקנות ובחיזוק הניהול המוסדי.

$ 5,093.188

 

> למידע נוסף על שירותי המינהל וליצירת קשר: 

הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בקולומביה - bogota@israeltrade.gov.il

סימנייה