דילוג לתוכן

אוטומוטיב 2018

חזרה

הודו I מכרזים ל-25,000 ריקשות חשמליות

בגלל תלותה של הודו בנפט שמקורו ביבוא, החליטה הממשלה ההודית לקדם טכנולוגיות לפיתוח כלי רכב חשמליים וסוגי דלק חלופיים. מהם הצעדים שנקטה ממשלת הודו לטובת הנושא ואיך אפשר ליצור שיתופי פעולה עם חברות הזנק מקומיות?

דנה נהרי, הנציגה הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה במומבאי, הודו

האוכלוסייה העירונית של הודו גדלה במהירות. עומסי תנועה, עלייה בשיעורי המוות מתאונות דרכים, פיקוח לא נאות על ניידות והידרדרות באיכות האוויר – כל אלה הופכים את הודו למועמדת עיקרית לפתרונות ניידות חכמים. תעשיית הרכב בהודו היא אחת מבין שלוש תעשיות הרכב המובילות בעולם. מכירות רכבי הנוסעים במדינה עמדו אשתקד על סך שלושה מיליון כלי רכב. תחזית הצמיחה של שוק תעשיית הרכב בהודו (כולל ענף ייצור כלי רכב) צפויה להגיע לכ-282-251 מיליארד דולר עד לשנת 2026. 

כלי הרכב הדו-גלגליים מהווים כמעט 80% מנתח השוק בהודו, לאחר מכן מכוניות עם נתח שוק נומינלי של 15%, והשאר מתחלק שווה בשווה בין כלי רכב מסחריים וכלי רכב אחרים. תעשיית הרכב בהודו צפויה לגדול עקב גידול האוכלוסייה, נגישות כוח עבודה מוכשר וצעיר בעלות נמוכה, הקמתם של מרכזי מחקר ופיתוח, רובוטים וייצור פלדה בעלות נמוכה. כיום ישנו מעבר הדרגתי מייצור מסורתי של כלי רכב לכלי רכב חשמליים, דבר שיניע ויעורר את תחום האוטומוטיב בהודו. 

 

תמונת מצב

התחומים העיקריים שבהם מתמקדת טכנולוגיית הרכב בהודו הם כלי רכב חשמליים וסוגי דלק חלופיים. 

שיעור הצמיחה השנתי של יצוא כלי הרכב גדל ב-4.3%. מדיניות סחר החוץ של ממשלת הודו קפדנית ביותר בנוגע לייבוא כלי רכב. זו הסיבה לכך שהודו מעודדת את תעשיית המכוניות להתבסס על ייצור כלי הרכב בהודו ופחות על ייבוא. 

 

השקעות ממשלתיות ושינוי חקיקה

בשנת 2017, בתוך פרק זמן קצר, תעשיית הרכב בהודו יצרה והפיקה יותר מ-25 מיליון כלי רכב מסוגים שונים. הנתונים אמנם מרשימים, אך כלי רכב חשמליים אינם מהווים אפילו 1% מסך המכירות של תעשיית הרכב במדינה זו. 

בימים אלה ממשלת הודו דוחפת ותומכת בהפחתת זיהום האוויר מכלי הרכב על ידי הגדלת המודעות לצמצום משאבים. 70% מהנפט הנצרך בהודו מקורו ביבוא, ולכן קיים במדינה חשש תמידי בנוגע לאספקת אנרגיה קבועה. כדי להתמודד עם סוגיה זו, ממשלת הודו מקדמת פתרונות לפיתוח סוגי דלק חלופיים. פעילות במישור זה תצמצם את זיהום האוויר, תפחית את בעיות הבריאות הנגזרות מכך, תגביר את השימוש החוזר בפסולת ותסייע להגנה על כדור הארץ מפני התחממות גלובלית. 

האתגרים העומדים בפני ממשלת הודו הם: מחקר ופיתוח, מציאת חומרי גלם מתאימים, עלויות ייצור ומס ה-GST (מס על סחורות ושירותים) ההופך את המוצרים ליקרים יותר. 

עד כה, נקטה ממשלת הודו כמה צעדים חשובים בנושא:

  • NATRit - השקת תשעה מרכזי מחקרי ופיתוח בפריסה ארצית ברחבי הודו. מטרת מרכזים אלה היא פיתוח אמצעים חדשניים שיאפשרו לתעשיית הרכב ההודית לעמוד בסטנדרטים העולמיים. 
  • FAME - תוכנית ליישום מהיר של כלי רכב היברידיים. ממשלת הודו מתכננת לספק מענקים בסך 16.33 מיליון דולר לקידום התוכנית, שיעודה המרכזי הוא "לכסות" את כבישי הודו בכלי רכב היברידיים עד שנת 2020.
  • National Electric Mobility Mission Plan – תוכנית שהושקה בשנת 2013. ממשלת הודו הציבה לה למטרה לקדם מעבר הדרגתי למכוניות חשמליות, שיסתיים עד לשנת 2030. 
  • State-owned Energy Efficiency Services,EESL – תוכנית למעבר לכלי רכב חשמליים. ממשלת הודו תוציא מכרזים ל-25,000 ריקשות חשמליות וכלי רכב חשמליים במטרה לעבור לתחבורה ציבורית חשמלית. 
  • חיבור ושיתוף פעולה בין מוסדות ממשלתיים, כמו Indian Space Research Organization, לבין קוֹנצרנים הודים כמו Bharat Heavy Electricals לייצור סוללות ומרכזי טעינה חשמליים בעלות נמוכה. 

 

מו"פ בענף הרכב בהודו

בזכות הבסיס ההנדסי והעלויות הזולות חברות רכב הגדולות בעולם, ביניהן גם BMW, ג'נרל מוטורס, סוזוקי, הונדה, רנו, ניסן, וולוו ומרצדס, הקימו בשנים האחרונות מרכזי מחקר ופיתוח וייצור ברחבי הודו. 

 

השקעות זרות בתחום הרכב

הודו היא יצואנית בולטת בתחום הרכב, והשוק נמצא במגמת עלייה וצפוי ליצוא נרחב בעתיד הקרוב.
חברות הודיות רבות מתחום הרכב נושאות את עיניהן להשקעות בחברות זרות, בסטארט-אפים ובטכנולוגיות מתפתחות על מנת לצבור ניסיון ולהתאים לסטנדרטים הבינלאומיים. עד כה, נעשו עשרות עסקאות בינלאומיות של חברות הודיות עם חברות זרות.

 

הזדמנויות לשיתוף פעולה עם הודו

אימוץ טכנולוגיית רכב חדשנית בהודו הולכת וצוברת תאוצה. גופים שונים בתעשייה יוצרים מודעות גבוהה יותר לפיתוח חדשנות, תוך שיתוף פעולה עם מנהיגי התעשייה, הממשלה, האקדמיה, ספקי השירותים ויועצים שונים. יש ציפייה כי טכנולוגיות מתפתחות ישנו את נוף הייצור וכי המהפכה התעשייתית הרביעית תביא עימה שינויים גדולים בתחום כלי הרכב. אך, למרות זאת, דרושים מאמצים קולקטיביים משותפים כדי להפוך את הודו למרכז פעילות חזק ומשמעותי, וזו הזדמנות הפז הנקרית בדרכן של חברות חדשנות ישראליות.

בהודו פועלות שלוש נציגויות כלכליות המחולקות לפי אזורים גאוגרפיים: ניו דלהי - אמונה על המחוז הצפוני בהודו, מומבאי - על המחוז המרכזי בהודו ובנגלור - אחראית על המחוז הדרומי בהודו. הנציגויות הכלכליות עובדות בשיתוף פעולה ובתיאום מלא, ומטרתן העיקרית היא לסייע לחברות ישראליות לחדור אל השוק ההודי, לייעץ ולקשר לגורמים רלוונטיים. השירות ניתן ללא עלות ואינו תלוי או מותנה בחברות בארגון, במכון או בלשכת המסחר. הנציגים עושים מאמץ לספק לחברות ולבעלי עסקים את השירות הטוב ביותר במסגרת האמצעים העומדים לרשותם ולסייע להם בדרך אל ההצלחה.

הנציגויות הכלכליות בהודו נמצאות בקשר עם חברות האוטומוטיב ומחברות אליהן חברות ישראליות. בשנת 2016 ארגנו משלחת ישראלית שביקרה בפונה ודלהי, ובשנה הבאה מתוכננת משלחת נוספת. 

 

> למידע נוסף על שירותי המינהל וליצירת קשר:
הנציגויות הכלכליות של משרד הכלכלה והתעשייה בהודו:

במומבאי - mumbai@israeltrade.gov.il
בניו דלהי - delhi@israeltrade.gov.il
בבנגלור - Bangalore@israeltrade.gov.il

סימנייה