דילוג לתוכן

אוטומוטיב 2018

חזרה

איטליה I דרושות שותפות לנסיעת מבחן

במקביל לצמיחה המתמדת בשוק הרכב, מתפתחים באיטליה גם סוגי דלק חלופיים, פתרונות טכנולוגיים להפחתת פליטת פחמן דו-חמצני, לקישוריות, לחשמול ולדרכי ניידות חלופיות. כיצד האתגרים העומדים בפני השוק האיטלקי יכולים להפוך להזדמנויות עבור חברות הזנק ישראליות בתחום הרכב? 


יוני הדר, הנציג הכלכלי של משרד הכלכלה והתעשייה באיטליה
מרקו מאקי, קצין הסחר האמון על תעשיית הרכב באיטליה

 

איטליה ידועה כארץ הספורט המוטורי בה טופחו נהגים ורוכבי אופנוע מפורסמים. זוהי גם מולדתן של חברות מוכרות כמו פרארי, מזראטי, למבורגיני, דוקאטי, פגאני ודאלארה. תעשייה שכזו זקוקה לשרשרת אספקה ​​ראויה וייעודית המתחילה מהרכיבים, עיבוד מכונות והנדסה כדי לתמוך בייצור הרגיל, כמו גם בפעילויות המירוץ שלה. למעשה, איטליה היא שוק הרכב הרביעי בגודלו באירופה אחרי גרמניה, בריטניה וצרפת. שווי השוק עומד על כ-190 מיליארד יורו, כ-11% מהתמ"ג, עם שני מיליון מכוניות נוסעים חדשות רשומות שנמכרו ב-2017.

 

תמונת מצב

בשנת 2016 יצרנים איטלקים החזיקו בנתח שוק של 29% משוק מכוניות הנוסעים. FCA (פיאט קרייזלר כלי רכב) היא יצרנית מכונית הנוסעים היחידה באיטליה המיועדת לקהל הרחב. ל-FCA יש גם מיזם משותף עם קבוצת PSA הצרפתית במגזר הרכב המסחרי הקל. בשנת 2016 FCA ייצרה 530,613 כלי רכב רשומים. כמה מדגמי FCA מיוצרים באיטליה, בעוד שאחרים מיוצרים בפולין או בטורקיה. כל דגמי הפרארי והמזראטי מיוצרים באיטליה. יתר השוק מורכב מ-J-V DR האיטלקי-סיני ומיצרניות רכבי ספורט דוגמת פרארי ולמבורגיני (בבעלות הקבוצה הגרמנית VW-Audi).

השוק האיטלקי לסוגי דלק חלופיים הסתכם ב-3.8 מיליארד דולר בשנת 2016. שוק זה מורכב מכלי רכב חדשים ומכלי רכב משומשים (משופרים כתוצאה מפעילות לאחר המכירה). ב-2016 איטליה ייצרה 27% משוק כלי הרכב באיחוד האירופי, הפועלים באמצעות דלק חלופי, ואילו ב-2015 חלה ירידה בהיקף השימוש בדלק חלופי ל-32.8% משוק כלי הרכב. ירידה זו נובעת מכך שהשוק מעדיף מכוניות גפ"מ (גז פחמימני מעובה) ומכוניות CNG (גז טבעי דחוס) חדשות, המהוות 78.5% משוק כלי הרכב המשתמשים בדלק חלופי, על פני מכוניות אחרות. מכוניות חשמליות והיברידיות מיובאות לרוב מארצות הברית, יחד עם כלי רכב הפועלים עם דלק חלופי ומיוצרים בעיקר על ידי טסלה. בעוד שהיקפי המכירות עדיין קטנים, צרכנים עשירים מגלים עניין גובר בכלי רכב אלה. 

מכיוון שכלי הרכב עשויים מ-75% חלקים ורכיבים, מובן עד כמה חשובה ואסטרטגית שרשרת האספקה ​​והתעשיות הקשורות לתחום. בשנת 2016 ייבאו חברות איטלקיות רכיבים וחלקי רכב בשווי של 14.2 מיליארד דולר, ובכך נרשם גידול של 6.6 מיליארד דולר. בשנת 2016, לפי הנתונים שפורסמו על ידי ANFIA ו-ISTAT, יצרני החלקים והרכיבים האיטלקיים החשובים בעולם ייצאו מוצרים בשווי של 20.9 מיליארד דולר. בנוסף, ליצרנים זרים של רכיבי רכב יש נוכחות משמעותית באיטליה, והם מייצרים חלקים המשמשים לכלי רכב המיוצאים לשווקים אחרים (בעיקר לאמריקאי). לכמה יצרני רכיבים יש נוכחות ייצור חזקה באיטליה, לרבות Exide ,Federal Mogul ו-PPG.

 

השקעות ממשלתיות ושינוי חקיקה

העובדה כי באיטליה נפוצים סוגי דלק חלופיים, דוגמת CNG ו-LPG, היא תוצאה של שילוב צורך, מדיניות ותעשייה. הניסויים הראשונים בשימוש ב-CNG במכוניות החלו סביב מלחמת העולם השנייה. משבר הדלק של 1973 יצר את הצורך, שהשתלב עם שוק שהיקפו צמח באופן דרמטי ועם "הנס האיטלקי" שלאחר המלחמה. התעשייה ענתה על צורך זה בשוק והוקמו חברות, כמו טרטריני או לנדי, המציעות ערכות התאמה. פיאט החלה בייצור ציוד מקורי (OEM) רק בשנות ה-90 המאוחרות, אך עדיין הייתה אחת מיצרניות הרכב הראשונות. חלק גדול מהצלחת הפיתוח הטכנולוגי יש לייחס לתמיכת הממשלה, שהקימה רשת תחנות תדלוק נאותה והעניקה תמריצים רבים – כמו הפחתת מס וגישה חופשית לאזורי תנועה מוגבלת - כדי להגביר את הביקוש.

שחקן גדול יותר בשוק הוא NGV איטליה, שנוסד בשנת 1996. זהו קונסורציום (מאגד) של החברות האיטלקיות החשובות ביותר בתחום סוגי הדלק החלופיים לתחבורה בת-קיימא. NGV מפעיל יוזמות משותפות בסביבות רגולטוריות, מוסדיות ותקשורת, מקיים דו-שיח עם כל המוסדות הלאומיים והבינלאומיים, קובע יעדים, תומך בתקינה ופועל אצל הרגולטור לאכיפת המדיניות.

 

תערוכות מתוכננות שיתקיימו בתמיכת הממשלה האיטלקית

  • EICMA: ב-6-11 בנובמבר 2018, מילאנו, איטליה. תערוכת האופנועים הבינלאומית הגדולה, הנערכת בפעם ה-75, ולמעשה - אירוע האופנועים הגדול ביותר בעולם.
  • Motor Show: ב-6-9 בדצמבר 2018, בולוניה, איטליה. מופע ספורט בינלאומי.
  • Motor Bike Expo: ב-17-20 בינואר 2019, ורונה. מופע אופנועים בינלאומי. 
  • Automotive Dealer Day: מאי 2019, ורונה, איטליה. כנס המתמקד בתעשיית הפצת רכב. 
  • Autopromotec: ב-22-26 במאי 2019, בולוניה, איטליה. זוהי אחת התערוכות המובילות באירופה במגזרי הרכב, המתקיימת מזה 27 שנה. בנוסף לחלקי חילוף לרכב, התערוכה כוללת מציגים של ציוד ומכונות הקשורות לסדנאות תיקון רכב, תחנות שירות, מתקני שטיפת מכוניות, תיקון מנועים, מכירות ותיקון צמיגים.

 

סוגי דלק חלופיים

כלי רכב העושים שימוש בדלק חלופי: כלי רכב הפועלים באמצעות דלק חלופי מייצגים נתח משמעותי של שוק הרכב האיטלקי. הצי הנוכחי של מכוניות גז טבעי דחוס ((CNG באיטליה הוא הגדול ביותר באירופה, והוא מהווה כ-68% מהשוק האירופי וכ-8% מהסכום הכולל של מלאי כלי הרכב באיטליה. במקום הראשון גפ"מ, ולאחר מכן CNG, ובתחתית - כלי רכב חשמליים והיברידיים המגיעים ביחד ל-0.3%, שהם 131,732 כלי רכב בלבד. בשנת 2016 נמכרו 38,580 כלי רכב היברידיים (2.1% מהשוק), ואילו בשנת 2015 נתח השוק שלהם עמד על 1.7% (26,122 יחידות). כלי רכב שהם רק חשמליים היוו נתח קטן מהשוק של כ-1,375 כלי רכב בשנת 2016.

כלי רכב המתבססים על דלק חלופי מסתמכים על רשת הפצה נרחבת (2,911 תחנות מילוי לגפ"מ ו-1,156 תחנות ל-CNG באיטליה). עם זאת, בעוד שבאיטליה נמצאת הרשת הגדולה ביותר של תחנות מילוי ל-CNG באירופה, רשת ההפצה עבור גפ"מ ו-CNG סובלת מתת-פיתוח בדרום איטליה (כולל סרדיניה וסיציליה). חברות FCA, Iveco (חלק מ-CNH Industrial) ו-Snam, שבבעלותה חלק מרשת ההובלה של גז טבעי, מתכננות לפתוח 2,200 תחנות תדלוק עבור CNG עד 2026.

כלי רכב חשמליים: מכירות כלי הרכב החשמליים מהוות חלק קטן ממכירות כלי הרכב באיטליה, ובשנת 2016 הן הסתכמו ב-1,375 מכוניות בלבד. יש כמה אילוצים מרכזיים המגבילים את התפתחות הענף - טווח מוגבל, זמני טעינה ארוכים ומחיר גבוה. כלי הרכב החשמליים כלל לא יכולים לעמוד בתחרות עם כלי רכב בעלי מנוע שריפה פנימית. מבחינה היסטורית, קבוצת FCA לא מיקדה את פועלה בכלי רכב חשמליים, ובחרה במחקר ובפיתוח טכנולוגיות הקשורות לכלי רכב העושים שימוש בגפ"מ וב-CNG. עם זאת, כלי רכב היברידיים מתונים (בנזין, דיזל), כלי רכב חשמליים מונעי סוללה וכלי רכב היברידיים בעלי תוספת תדלוק בבנזין, צפויים לגדול באירופה עד לסך של 35-40% ממכירות כלי רכב חדשים עד שנת 2025. חברת Enel, ספקית החשמל והאנרגיה החשמלית הגדולה ביותר באיטליה, הכריזה לאחרונה על פרויקט של 300 מיליון יורו להתקנת 12,000 תחנות טעינה לכלי רכב חשמליים. ההערכה היא כי פיתוח תשתית טעינה נאותה במילאנו יעלה יותר מ-5.5 מיליארד דולר.

בשנת 2015 כ-900 כלי רכב היברידיים וחשמליים (דו ותלת גלגלים) נמכרו הודות לתמריצים ממשלתיים. Piaggio היא היצרנית האיטלקית המובילה של אופניים חשמליים, כמו גם היצרנית האירופית הגדולה ביותר של כלי רכב דו ותלת גלגלים. Piaggio מייצרת את קטנוע ה-MP3 ההיברידי ואת "פורטר" - גרסה חשמלית בעלת ארבעה גלגלים לרכב מסחרי קל. למרבה הצער, בערים רבות באיטליה אין תחנות טעינה לאופניים או לאופנועים חשמליים.

כלי רכב משומשים והתאמה לגז טבעי דחוס/ גפ"מ (LPG/ CNG): שוק כלי הרכב המשומשים באיטליה הוא משמעותי. למעשה, מכירות של כלי רכב משומשים עברו את סך 2.2 מיליון בשנת 2016. ניתן להתאים כלי רכב משומשים רבים (במיוחד החזקים יותר הפועלים על בנזין) לגז טבעי דחוס/ גפ"מ (LPG/ CNG) כדי לשמור על עלויות תפעול סבירות. ב-15 השנים האחרונות, התאמה לגפ"מ בוצעה ביותר משני מיליון מכוניות, בעוד שההתאמה בוצעה בקרב כ-400,000 מכוניות. החשיבות של שוק ה-CNG והגפ"מ היא באפשרות יצרני הרכיבים האיטלקיים להיות בין המובילים בשווקי נישה ספציפיים אלה. חברות כגון Landi Renzo ו-BRC ידועות ברחבי העולם, וכמעט 80% מההכנסות של חברות הענף מגיעות מחו"ל.

 

מו"פ בענף הרכב באיטליה

פיימונטה הוא אחד מאזורי הרכב העיקריים באיטליה, לא רק עבור חברות מובילות בתחומן, אלא גם עבור מרכזי מו"פ חשובים. 50% מהפטנטים האירופים של האזור מגיעים מחברות הרכב. מרכז המו"פ של פיאט (CRF), עם כוח עבודה של מעל ל-900 עובדים, מפתח ומעביר מוצרים ותהליכים חדשניים. בעבר, מרכז המחקר של פיאט יצר את מערכת הבלימה ABS ואת מנוע דיזל הקו המשותף. ה-CRF – מרכז המו"פ של פיאט - חוקר טכנולוגיות חדישות בתחומים שונים: סביבה ואנרגיה, בטיחות ורווחה, חומרים וטכנולוגיות. GM Powertrain אירופה היא חברה מובילה בתחומה, שהוקמה בעקבות יוזמה משותפת של חברת ג'נרל מוטורס וחברת פיאט. לאחר סיום המיזם המשותף, החברה החליטה להשאיר את מכון המו"פ שלה בטורינו ולהתמקד בפיתוח דור חדש של מנועי פליטה נמוכה.

אזור חשוב מאוד נוסף בתחום הרכב באיטליה מכונה עמק המנועים (MOTOR VALLEY) וממוקם באמיליה (רומנה). בשנת 2014 פעלו בעמק המנועים כעשרת אלפים חברות, בעלות כמאה אלף עובדים, שהיו אחראיות להיקף יצוא בשווי 10 מיליארד יורו בשנה. באותו אזור נמצאות גם חברות מסורתיות בתחום המיכון החקלאי והטרקטורים, דוגמת Landini, פיאט טרקטורים (כיום CNHi) ו-VM Motori בצ'נטו, המתמחה בהנדסה ובייצור המוני של מנועי דיזל עבור יצרני רכב. VM מוטורי נרכשה על ידי FCA בשנת 2013 כדי להפוך למרכז ההתמחות של הקבוצה במנועי דיזל גדולים.

חדשנות ואתגרים חדשים תמיד היו המוטיב המנחה בתחום פיתוח הרכב באיטליה. ברוח זו, השיקה קבוצת CRP בשנת 2013 את CRP Energica – חברה המייצרת אופנוע כביש היפר-ספורט הרשאי לנוע בכבישים. אופנוע זה נבחר לאחרונה כספק יחיד עבור e-Motogp - קטגוריה של אופנועים ממונעים חשמליים.

גם Magneti Marelli - חברה של TIER1, המהווה חלק ממשפחת FCA אך עובדת עם כל יצרני הרכב המובילים בעולם – הותירה את חותמה באזור עמק המנועים. במפעל של Magneti Marelli בבולוניה מתקיימת הפעילות המרכזית של חטיבות ה-Powertrain (מערכות הזרקה, אלקטרוניקה, מתלים ופליטה) של הספורט המוטורי.

על פי תעשיית הרכב, המגמות העיקריות עוסקות בשלושה תתי-נושאים עיקריים: הפחתת פליטת פחמן דו-חמצני, קישוריות (M2M ונהיגה אוטונומית, סייבר, נתוני עתק) וחשמול. הבקשות המתקבלות מהתעשייה משקפות מגמה זו, עם תשומת לב רבה לכלים דיגיטליים לצורכי שיווק ומעורבות מצד הלקוח המגיעה ממותגי היוקרה. המו"פ האיטלקי מתייחס לישראל כאל מקום מצוין לחדשנות ולטכנולוגיה, גם בתחומי החדשנות לתעשיית הרכב. ההשקעות שבוצעו לאחרונה (ובעיקר Mobileye) בענף, במשרדים ובמרכזי המו"פ בישראל של יצרני רכב בינלאומיים לבטח מחזקים תפיסה זו.


כלי רכב היברידיים מתונים (בנזין, דיזל), כלי רכב חשמליים מונעי סוללה וכלי רכב היברידיים בעלי תוספת תדלוק בבנזין, צפויים לגדול באירופה עד לסך של 35-40% ממכירות כלי רכב חדשים עד שנת 2025.


 

הנדסה ועיצוב

הנדסת מנוע היא ענף של הנדסת רכב, המורכב מהנדסת מכונות, חשמל, תוכנה והנדסת בטיחות המיושמת בעיצוב, ייצור ותפעול של כלי רכב. לעתים קרובות, התעשייה מסתמכת על צד שלישי עבור פעילויות מסוג זה, ביניהן יצירת מודלים ואב טיפוס, פיתוח מנועים ובדיקות, אימות טכנולוגיה וסימולציה.

במרבית המקרים, פעילויות אלה מבוצעות על ידי חברות בוטיק קטנות דוגמת Oral Engineering או People Design. לעניין העיצוב, טורינו ופיימונטה הן גם המולדת של חברות מובילות בעולם לעיצוב רכב ופיתוח עיצוב דוגמת קבוצת Bertone, ltaldesign-Giugiaro (כיום 90% VW) ו-Pininfarina.

 

מערכת אקולוגית ממונעת וניידות חכמה

במקביל לצמיחה המתמדת בשוק הרכב, שבשנת 2017 הראה גידול של 10% לעומת 2016, מתפתחות באיטליה גם דרכי ניידות חלופיות. מילאנו היא העיר המובילה באיטליה לשיתוף בנסיעות. המגמה החלה בשנת 2008 עם שיתוף האופניים של ATM, הכולל היום אופניים רגילים, אופניים חשמליים, מכוניות, קטנועים וטנדרים קלים. שיתוף כלי רכב במילאנו משרת כ-0.5% מכלל התנועה בעיר, בהיקף של 323,000 משתמשים. נכון ליוני 2016 זוהי העיר האיטלקית עם המספר הגדול ביותר של לקוחות בתחום שיתוף כלי רכב.

מחקר שנערך לאחרונה מטעם מגזין הרכב האיטלקי Quattroruote מגלה כי למרות המספר ההולך וגדל של משתמשים - חברות שיתוף הרכב עדיין מפסידות כסף רב. חרף האמור לעיל, השחקנים העיקריים עדיין משקיעים, בתקווה שגידול בהיקפים (מכוניות זמינות ומשתמשים) יביא בסופו של דבר לרווח. השחקנים העיקריים בתחום שיתוף בכלי רכב הם:Car2GO , En’joy, DriveNow, Ubeeqo, Share'ngo (ELECTRIC!) , אופניים (ATM נייח, Mobike ו-Ofo free flow).

 

הזדמנויות לשיתוף פעולה עם איטליה

תעשיית הרכב תעמוד בעתיד בפני כמה אתגרים, שכולם מהווים הזדמנויות עבור חברות הזנק ובעלי עסקים ישראליים:

  1. התפתחותו של דור המילניום והדורות שאחריו, אשר לא מעוניינים להחזיק בבעלותם כלי רכב ומחפשים אמצעים שונים לניידות.
  2. יש מתנגדים רבים למנוע בעירה פנימית מסיבות אקולוגיות. האיסור על שימוש בדיזל הוא רק קצה הקרחון להתפשטות מגמה זו. המשמעות היא שדרושים סוגי דלק חלופיים יעילים שמתאימים לקהל הרחב.
  3. על הרגולטור לתת כיוון חדש לתעשייה, לעורר חדשנות ולהקל על המעבר, אך עליו גם להימנע מלחסל את התעשייה הקיימת כאחד הנכסים הכלכליים האסטרטגיים של המדינה. הבנה זו מסייעת לחברות זרות להשקיע וליצור שיתופי פעולה עם השוק האיטלקי.
  4. סטנדרטיזציה היא גורם מרכזי, אבל גם הזדמנות גדולה. כאשר מדמיינים חידושים כמו v2x או נהיגה אוטונומית, יש לחשוב גם על תקן עולמי למערכות אלו כדי להתקדם ולעבור ממבחן בטא לייצור המוני ולבסוף לצאת אל השוק. ללא תקן שכזה, פיתוח של מערכות מרובות תקנים יפחית באופן דרמטי את שוק קנה המידה. עבור טכנולוגיות אלה התקינה עדיין לא הגיעה, גם אם התעשייה כבר השיגה כמה אבני דרך מרכזיות.

 

> למידע נוסף על שירותי המינהל וליצירת קשר:

הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה באיטליה - milano@israeltrade.gov.il

 

 

סימנייה