דילוג לתוכן

קמעונאות (ריטייל) | מינהל סחר חוץ

חזרה

מינהל סחר חוץ – פותחים עבורכם דלתות להזדמנויות עסקיות בעולם

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה מגבש ומוביל את מדיניות סחר החוץ של מדינת ישראל במטרה להגביר את כושר התחרותיות של התעשייה הישראלית, למען הגדלה וגיוון של הייצוא הישראלי ומשיכת השקעות זרות באמצעות מספר כלים: מערך הנספחים הכלכליים, ייזום וכינון הסכמי סחר לשיפור תנאי הסחר של ישראל, כלי סיוע מימוניים לשיווק בינלאומי ופיקוח על הייצוא הדו-שימושי והאב"כ

למידע נוסף על מינהל סחר חוץ היכנסו לאתר משרד הכלכלה והתעשייה ולבלוג מינהל סחר חוץ 

 

קידום יצוא

מינהל סחר חוץ מפעיל מערך של למעלה מ-40 נספחויות כלכליות במרכזים הכלכליים החשובים בעולם, שתפקידן לקדם את היצוא הישראלי ולמשוך השקעות זרות לישראל. בנוסף לכך, מערך הנספחויות מהווה את זרועו הדיפלומטית והגלובלית של משרד הכלכלה והתעשייה, הפועלת לפיתוח שותפויות אסטרטגיות בין ישראל למדינות היעד ולקידום יחסים מסחריים בין חברות ישראליות לחברות בשוק היעד. כמו כן פועל מערך הנספחויות מול גורמים נוספים בזירה הציבורית והממשלתית. 

הנספחויות הכלכליות פועלות במגוון דרכים לקידום הייצוא, וביניהן: ייזום פעילויות כלכליות, ארגון משלחות עסקיות לחו"ל, תיאום פגישות עסקיות בתערוכות לאומיות ובינלאומיות, ארגון משלחות כלכליות ומסחריות לישראל, עריכת סמינרים מקצועיים, פתיחת דלתות בחברות וגופי ממשל בשווקי היעד, וכן סיוע בנושאי רגולציה המקשים על תהליך היצוא ובנושאים אחרים. 

בכל שנה, מבצעות הנספחויות הכלכליות של משרד הכלכלה והתעשייה כ-800 פעילויות לקידום יצוא ומשיכת השקעות זרות והן מטפלות בכ-3,500 פניות יזומות מכ-1,500 חברות. כמו כן, מדי שנה שותף מערך הנספחים בלמעלה מ-280 סיפורי הצלחה של חברות עסקיות, אשר מבצעות עסקאות בהיקף של כמיליארד דולר בעקבות הסיוע של נספחויות משרד הכלכלה והתעשייה.

הנספחים הכלכליים, העומדים בראש הנספחויות הכלכליות של משרד הכלכלה והתעשייה הישראלי, מתגוררים במדינות היעד. הנספחים אמונים על ניהול הנספחות הכלכלית, על הוצאה לפועל של פעילויות ויוזמות לקידום היצוא הישראלי ועל משיכת השקעות זרות. בכל נספחות כלכלית מפעיל הנספח הכלכלי מספר קציני וקצינות סחר מקומיים, המהווים גשר בין חברות פרטיות, גופים ציבוריים וגורמים ממשלתיים בשווקי היעד לבין חברות ישראליות המעוניינות לייצא. 

ליצירת קשר עם אגף קידום יצוא, שאחראי על פעילות מערך הנספחים הכלכליים, ניתן לפנות בדוא"ל: foreign-trade@economy.gov.il

 

מדיניות סחר והסכמים בינלאומיים

מינהל סחר חוץ אחראי על ניהול המשא ומתן על הסכמי סחר חופשי – הסכמים בין מדינות וגושי סחר שמטרתם לפשט את הסחר בין המדינות על ידי הורדת מכסים הדדית, קביעת כללי מקור, תנועת עובדים, הגנה על משקיעים ועוד. 

 הסכמי הסחר מכסים כיום כשני שלישים מהייצוא הישראלי וקרוב ל-60% מהיבוא. הסכמי סחר חופשי עליהם ישראל חתומה

  • אפט"א (1992, 2018)* – שוויץ, נורבגיה, איסלנד, ליכטנשטיין 
  • מרקוסור (2007) - ארגנטינה, ברזיל, פרגוואי, אורוגוואי 
  • קוריאה הדרומית (2019, המו"מ הסתיים)

* השדרוג טרם אושרר 

** ההסכם טרם נכנס לתוקף

בנוסף, מתנהל משא ומתן על הסכם אזור סחר חופשי עם

  • סין 
  • וייטנאם 
  • האיחוד הכלכלי האירו-אסייתי - רוסיה, בלרוס, קזחסטן, ארמניה וקירגיזסטן
  • גוואטמלה

השירותים שאגף מדיניות סחר, האחראי על ניהול ההסכמים, מציע לחברות ישראליות, כוללים בין היתר:

  • מתן מידע והסבר על הסכמי סחר קיימים, לרבות בירור המכס וכללי מקור.
  • קבלת מידע וסיוע בפתרון קשיים רגולטוריים או חסמי סחר שיצואנים נתקלים בהם במדינות היעד.
  • סיוע במיפוי תהליכי ייבוא לשווקי היעד.
  • בקשות לקבלת הטבות מכס בייצוא או בייבוא במסגרת משאים ומתנים על הסכמי הסחר. 
  • טיפול בהיבטים שונים הנוגעים לסחר בשירותים.
  • דרכי התמודדות עם האתגרים החדשים של אחריות תאגידית.
  • הנגשת מידע וסיוע לתעשייה בהשתתפות במכרזי רכש ממשלתי במדינות שונות בעולם.

ליצירת קשר עם אגף מדיניות סחר והסכמים בינלאומיים ניתן לפנות לדוא"ל: IsraelFTAs@Economy.gov.il

 

כלי סיוע לתעשייה:

מערך כלי סיוע לתעשייה נועד לסייע לחברות הישראליות לחזק את יכולותיהן השיווקיות בשוק הבינלאומי בעזרת מספר תוכניות מימוניות ייעודיות. מטרת התוכניות היא לתמוך בהוצאות השיווק הבינלאומי ולהעניק ליווי מקצועי לחברות הרוצות להשקיע בשיווק בין-לאומי וזאת במטרה להגדיל את הייצוא. למטרה זו מפעיל המערך שתי תוכניות תמיכה:

תוכנית של"ב (שער לשיווק בינלאומי)

התוכנית מיועדת לחברות בעלות היקפי ייצוא קטנים (עד 1 מיליון שקלים), המעוניינות להרחיב את פעילותן, או לחברות שטרם ייצאו בעבר ומעוניינות להתחיל לייצא ולשווק מוצרים המיוצרים על ידן ו/או שירותים המסופקים על ידן בשווקים הבינלאומיים.  

חברה שהשתתפותה בתוכנית תאושר תוכל לזכות בסיוע לטובת כתיבת תוכנית שיווקית, הכשרות בתחום הייצוא, פיתוח מערכי שיווק וצינורות הפצה, השתתפות בתערוכות, יצירת כלי שיווק מקוונים, פרסום, תקינה והצגת המוצרים בשווקי היעד, טיסות ועוד.

גובה הסיוע המירבי: סיוע של 50% מההוצאות למשך 24 חודשים בסכום כולל של עד 400,000 שקלים לשוק היעד (סך הסיוע המירבי: 200,000 שקלים). 

החברה תלווה באופן שוטף במשך כל תקופת פעילותה בתוכנית על ידי יועץ שיווקי מטעם התוכנית והנספח הכלכלי במדינת היעד.

לפרטים נוספים: www.economy.gov.il/ipf

פרטים ליצירת קשר: טלפון: 074-7502577, דוא"ל: SHALAV@economy.gov.il

 

תוכנית "כסף חכם"

התוכנית מיועדת לחברות שמייצאות מעל 1 מיליון שקלים, המעוניינות להיכנס לשוק יעד חדש או שמעוניינות להרחיב את פעילותן בשוק קיים. 

גובה הסיוע המירבי: סיוע של 50% מההוצאות למשך שנתיים בסכום כולל של עד 500,000 שקלים. בתוכניות שיווק למדינות יעד מועדף – הודו, סין ויפן - גובה הסיוע המירבי גבוה יותר ומשך התוכנית ארוך יותר.  

חברה שהשתתפותה בתוכנית תאושר תוכל לזכות בסיוע לקידום פעילותה לטובת פיתוח מערכי שיווק וצינורות הפצה, השתתפות בתערוכות, יצירת כלי שיווק מקוונים, טיסות, פרסום, תקינה והצגת המוצרים בשווקי היעד ועוד.

החברה תלווה באופן שוטף במשך כל תקופת פעילותה בתוכנית על ידי יועץ שיווקי מטעם התוכנית והנספח הכלכלי במדינת היעד. 

*במסגרת ההוראה ניתנים תנאים מיוחדים לאוכלוסיות שונות.

לפרטים נוספים www.economy.gov.il/ipf

פרטים ליצירת קשר: טלפון:074-7502578, דוא"ל: MF@economy.gov.il

 

פיקוח על ייצוא דו-שימושי ואב"כ:

מוצר דו-שימושי הוא מוצר או רכיב במוצר, שירות או טכנולוגיה, המיועדים לשימוש אזרחי, אך עלולים לשמש גם למטרות צבאיות או לטרור.   

מטרת הפיקוח על הייצוא הדו-שימושי והאב"כ בעולם היא מניעת הפצה של כלי נשק וטכנולוגיות, לרבות נשק להשמדה המונית, לגורמים המקדמים טרור בינלאומי.

כרגולטור המהווה את הרשות המוסמכת, האגף לפיקוח על היצוא הדו-שימושי במינהל סחר חוץ אמון על מימוש מטרות הפיקוח. האגף פועל לאפשר ככל הניתן את זרימת הסחר המפוקח מישראל ואליה ושיפור תנאי התחרות בשווקים הגלובליים עבור התעשייה הישראלית המפוקחת, תוך שמירה על ביטחון לאומי ועל שיקולי מדיניות חוץ.

מי צריך רישיון לייצוא מוצר, שירות או טכנולוגיה דו-שימושיים?

כל אדם או חברה אשר עוסקת ביצוא מוצר, רכיב משולב במוצר, טכנולוגיה, או שירותים אזרחיים דו-שימושיים מפוקחים ו/או המצויים בתחום האב"כ ומנויים ברשימות הפיקוח, מחויב/ת על פי חוק לפנות לקבלת רישיון מטעם משרד הכלכלה והתעשייה. 

על פי החוק, על היצואן לבצע "סיווג עצמי" של המוצר הנדון על פי רשימות הפיקוח הישראליות, המפורסמות באתר משרד הכלכלה והתעשייה. במידה שהמוצר נמצא תחת רשימות אלה - הוא נדרש לרישיון יצוא, אחרת יהיה חשוף לסנקציות הקבועות בחוקי מדינת ישראל.

כדאי לדעת: יצוא חוזר (יצוא של רכיב מפוקח שיובא לישראל – re-export) דורש על פי רוב, לצד דרישת הרישיון הישראלי, גם רישיון יצוא חוזר ממדינת המקור של הרכיב.

ליצירת קשר עם אגף הפיקוח על יצוא דו-שימושי ואב"כ ניתן לפנות לדוא"ל DU@economy.gov.il

סימנייה