דילוג לתוכן

קמעונאות (ריטייל) | מינהל סחר חוץ

חזרה

קוריאה הדרומית: ביקוש לטכנולוגיות המתקדמות ביותר לחווית קניה חדשה ומשופרת

הצרכנים הקוריאנים משתמשים תדיר ביישומים טכנולוגיים לרכישת קוסמטיקה, מזון ומוצרים שונים, אך הרשתות הקמעונאיות הגדולות תמיד מחפשות את הדבר הבא – התאמה אישית ללקוחות, חווית קנייה משופרת, ניתוח נתונים וניהול לוגיסטיקה ומשלוחים

 

יניב גולדברג, הנספח הכלכלי של משרד הכלכלה והתעשייה בקוריאה

קוריאה הדרומית (להלן קוריאה) היא הכלכלה ה-11 בגודלה בעולם והרביעית בגודלה באסיה. קוריאה ידועה במיוחד בזכות תעשיות האלקטרוניקה - בעיקר טלפונים סלולריים, טלוויזיות ומסכים, ותעשיות הרכב והאוניות. קוריאה היא גם כוח מוביל בתחום הקמעונאות וה-Online shopping, כולל משלוחים וטכנולוגיות שונות שנועדו לשפר את חוויות הקנייה של לקוחות במגזר הריטייל - הן בתחום תוצרת המזון והן בתחום מוצרי הצריכה והאופנה. 
 

התרבות המערבית משפיעה על הרגלי הצריכה

קוריאה היא שוק המסחר החמישי בגודלו בעולם והשלישי בגודלו באסיה, והיקפו 77 מיליארד דולר בשנה. לפי שירות הסטטיסטיקה הקוריאני (KOSTAT), קטגוריית המסחר המקוון הגדולה ביותר בדרום קוריאה מתמקדת במוצרים ובשירותים הקשורים לתחבורה ולתיירות. הקטגוריה הבאה היא תחומי הביגוד והאופנה, ואחריה - מוצרים לבית.

תחום תוצרת המזון מושפע מהיווצרותם של היפר סופרמרקטים - רשתות עם מתחמי קניות ענקיים הכוללים מוצרי מזון, אופנה ומוצרים לבית, מהימצאותן של חנויות נוחות רבות ומשירותי משלוחי אונליין שונים המספקים מוצרי מזון, שהקוריאנים מרבים להשתמש בהם. תחום זה מושפע משיווק אגרסיבי, ממבצעי קידום מכירות ומפעילות אונליין. גם אורח החיים והתרבות המערבית שנכנסים לקוריאה משפיעים על אופי צריכת המזון ועל הבילוי בקניונים. בתחומי המזון קוריאה מושפעת ממבנה ריכוזי למדי של תאגידים גדולים, שלהם עסקים מגוונים ובבעלותם גם יחידות עסקיות שמפעילות רשתות סופרמרקט, חנויות כלבו, שירותי משלוחים, מחסנים לוגיסטיים ועוד. חלקם פועלים גם בחו"ל. 

למעשה, תאגידי הענק הבולטים בקוריאה הם השחקנים המרכזיים בתחומי הצריכה. אחד הגדולים שבהם הוא לוטה (Lotte) - תאגיד שנוסד לפני כמה עשורים ביפן, וכיום מהווה אחד מחמשת התאגידים הגדולים בקוריאה שיש להם עסקים בכל רחבי אסיה. לתאגיד עסקים מגוונים בתחומי הכימיקלים, המלונאות, הריטייל ועוד. לוטה מחזיקים ברחבי קוריאה ברשתות סופרמרקט גדולות (כמו Lotte Mart) והם שותפים ברשת חנויות הנוחות 7Eleven. כמו כן, תאגיד לוטה שותף ברשת מוצרי האלקטרוניקה המובילה בקוריאה בשם Hi-Mart. יו"ר לוטה ביקר בישראל בחודש אוגוסט האחרון כחלק ממאמצי הנספחות הכלכלית לקדם עסקים עם חברות ישראליות.

 


 

על תאגידים קוריאנים חזקים ומתחרים

תאגיד קוריאני חזק נוסף הוא קופאנג (Coupang). מדובר ברשת משלוחים אונליין המחזיקה ביתרון תחרותי של מחסנים לוגיסטיים בפריסה רחבה, משלוחים מהירים ביותר, בסיס לקוחות רחב וללא חנויות פיזיות (offline). המשלוחים שהחברה מבצעת, הקרויים Rocket Delivery בשל מהירותם הרבה וההתחייבות למשלוח באותו יום או בתוך יממה, כוללים גם מוצרי מזון ותוצרת טרייה. החברה שווה כבר מעל 5 מיליארד דולר, והיא אחת הרשתות הקמעונאיות המשקיעה כסף רב בפיתוח וברכישת פתרונות טכנולוגיים.

לרשת קופאנג יש מתחרים נוספים, ביניהם: Gmarket שנרכשה על ידי ebay בשנת 2009. בחנויות אלה אפשר לקנות כל דבר ולקבלו עד לבית, לעיתים כבר באותו יום או בתוך שעות ספורות. מרבית המוצרים מגיעים במשלוח חינם בתוך קוריאה. Wemakeprice – פלטפורמה שבאמצעותה מחברים ספקים מקומיים לרוב אל צרכנים פרטיים. Auction.co.kr – אתר המאפשר השוואת מחירים ומכירה פומבית. ו-11th Street – פלטפורמת מסחר מקוון השייכת לקבוצת SK (אחד מעשרת הקונגלומרטים המובילים בקוריאה) ומתמקדת בביגוד, אלקטרוניקה, תכשיטים ומצרכים.

בתחומי הצריכה פועלות בקוריאה קבוצות נוספות המתחרות על קהל הצרכנים: CJ היא קבוצת אחזקות גדולה המייצרת מזון ומשקאות בעצמה ומבצעת משלוחים. ה"סבא" של הקבוצה הוא ממשפחת הבעלים של סמסונג, אך כיום זו קבוצה עצמאית וגדולה מאוד. שינסגה (Shinsegae) היא רשת בתי כלבו גדולים (רובם פרימיום) ורשת סופרמרקט מוזלת (Discount) בפריסה ארצית בשם Emart, גלגול של רשת וואלמארט שיצאה מקוריאה בשנת 2006. לשינסגה יש שותפות עם סטארבקס, והתאגיד מחזיק גם בעסק של מלון יוקרה בשם Chosun. ב-2017 שינסגה נכנסו לרשימת 10 הקונגלומרטים הגדולים בקוריאה. כמו כן, הרשת ידועה כמקדימה את זמנה מבחינה טכנולוגית ואף פיתחה אפליקציית תשלום של הרשת בשם SSG.

שחקני מפתח נוספים בשוק הקוריאני:

  • Hyundai Department Store – רשת בתי כלבו (המשויכת בעקיפין לקבוצת יונדאי רכב). זוהי רשת פרימיום המובילה את שוק בתי הכלבו היוקרתיים בקוריאה. אחריה במקום השני שינסגה ורשת הפרימיום של לוטה.
  • HomePlus - רשת שהייתה בבעלות חברת Tesco הבריטית שנכנסה לקוריאה ב-1999 בשותפות עם סמסונג. בשיאה החזיקה כ-400 חנויות ברחבי קוריאה. אך כעת טסקו יצאה מקוריאה והחברה הפכה לעצמאית והיא שחקנית שלישית בגודלה בתחום ההיפר-סופרמרקט.
  • Costco – רשת אמריקאית המחזיקה במספר סניפים ברחבי קוריאה ולה שותפות עם חברת כרטיסי האשראי יונדאי קארד. 
  • MegaMart - רשת מקומית שלאחרונה החלה לעשות שימוש בבלוקצ'יין על מנת לעקוב ולאמת את איכות בשר הבקר הנמכר בתחומיה. 
  • NH) NongHyup) - קבוצה גדולה בפריסה רחבה מאוד שעובדת עם התאחדויות חקלאיות. הסופרמרקטים שלה מוכרים תוצרת מקומית והקבוצה פועלת לקדם סטארט-אפים. 

 

הקוריאנים אוהבים את ערוצי הקניות

מלבד רכישות אונליין, קניות מהבית באמצעות הטלוויזיה, כדוגמת "ערוץ הקניות", הן עדיין ערוץ קמעונאי משמעותי בקוריאה, ויש אפילו את TV Home Shopping Association. גודל שוק הקניות בטלוויזיה בקוריאה עמד בשנת 2017 על כ-14 מיליארד דולר, כשהשחקנים המרכזים הם: S Home Shopping, CJ O Shopping, Hyundai Home Shopping, K Shopping ו-Shinsegae TV Shopping.

הרגולציה בשוק הקמעונאות בקוריאה עוסקת בריכוזיות הכוח של הקונגלומרטים ועדיין לא הכריעה בסוגיה האם חברה יכולה להחזיק רק מרכזים לוגיסטיים ענקיים ולבצע משלוחים מבלי להקים חנויות אופליין. בנוסף, ברבעון האחרון התעורר משבר סחר עם יפן הקשור בהיסטוריה הארוכה בין שתי המדינות. המשבר הוביל לחרם צרכני קוריאני על מוצרים מיפן, והדבר בא לידי ביטוי גם ברשתות קמעונאיות רבות, במיוחד ברשת לוטה שלה עסקים רבים ביפן והיא אחד מהבעלים של רשתות יוניקלו ו-Muji ושל מותג בירה יפנית שזכה בעבר לפופולריות רבה בקוריאה. 

 

טכנולוגיות לפילוח חכם של צרכי לקוחות

מספר הולך וגדל של רשתות קמעונאיות משתמשות בטכנולוגיות כדי לספק ללקוחותיהן חוויית קנייה משופרת אונליין ואופליין ולהשיג בכך יתרון תחרותי. רכישה אונליין בקוריאה אינה טרנד חולף אלא שגרה צרכנית רווחת. הרשתות הקמעונאיות אינן מסתפקות בהנגשת מידע לציבור הצרכנים באמצעות ערוצי האינטרנט והטלוויזיה, אלא החלו להשתמש בטכנולוגיות של ביג דאטה ובינה מלאכותית כדי לאסוף מידע מפולח וממוקד על ציבור הלקוחות, להתאים להם אישית את חוויית הקנייה ולהציע מוצרים נוספים בעתיד. גם טכנולוגיות של מציאות מדומה ורבודה צוברות תאוצה בקוריאה, כמו במקרה של AR Market – שירות המאפשר סריקה ב-360 מעלות של מוצר דרך הטלוויזיה בערוץ הקניות של NS Home Shopping. 

בשל שגרת החיים הלחוצה ושעות העבודה המרובות בקוריאה, יותר ויותר קוריאנים נשענים על טכנולוגיות וטלפונים סלולריים לניהול שגרת יומם, לביצוע רכישות אונליין ולהזמנת משלוחים המספקים מוצרי מזון, אופנה ופנאי לבית. מלבד אפליקציות לטלפון הסלולרי, הרשתות פועלות כדי ליישם קשת של טכנולוגיות "מאחורי הקלעים" שיתמכו בפילוח חכם של הלקוחות, שיווק ממוקד, ניהול מחסנים ושרשרת אספקה, ניהול משלוחים חכם, חיפוש אחר מוצרים בחנות האונליין והאופליין, צ'ק-אאוט ללא קופה בחנות ועוד. 

כבר ב-2011 הציגה לעולם Tesco הבריטית, שבאותה עת הייתה הבעלים של רשת הום-פלוס בקוריאה, כיצד אפשר לרכוש מוצרים שונים ממדפים וירטואליים בתחנת הרכבת המרכזית בסיאול.  הום-פלוס ניסתה למצוא דרכים להתחרות ברשת E-mart, ששלטה בשוק ברחבי קוריאה בזכות הפריסה הרחבה של החנויות שלה ברחבי המדינה. תמונות של מוצרי סופר נפרשו ברציפי ההמתנה לתחנת הרכב והקוריאנים יכלו לסרוק ברקוד של מוצר לאפליקציית הום-פלוס ולהמתין למשלוח שיגיע הביתה כבר באותו יום. תוצאות הניסוי, שנערך בקרב כ-10,000 צרכנים, היו מוצלחות: עלייה של 76% במספר המנויים ועלייה של 130% ברכישות האונליין. כך למשל, קבוצת לוטה החלה בניסוי שיאפשר ללקוחותיה לסרוק עצמאית מוצרים באמצעות סורק ידני "Smart Shopper", המאפשר להם תשלום אוטומטי ועצמאי בעמדות היציאה. גם רשת בתי הכלבו Hyundai Department Store השיקה שירות "Smart Finder", המאפשר איתור מדויק וחכם יותר של מוצרים לפי מאפיינים כמו צבע, פונקציה, מידה וכיו"ב.

 

AR לאיפור, תשלומים חכמים וקנייה קולית

בתחום הקוסמטיקה קוריאה נחשבת כמובילה מאוד. בשוק קיימות כבר כמה שנים אפליקציות שונות לבדיקת התאמת המוצרים והבגדים עוד לפני הקנייה. Hyundai Home Shopping, לדוגמה, עובדת עם אפליקציית האיפור AR Meitu והפעילה באמצעותה שירות ניסיוני הראשון בענף. האפליקציה מספקת שירותי התאמת איפור משמונה מותגי קוסמטיקה, ביניהם גם אסתי לאודר ושואמורה. הלקוחות יכולים לבדוק צבעים של צלליות, שפתונים וסמקים באמצעות המצלמה הפונה אליהם וסורקת את תווי הפנים. נכון להיום, לשירות זה מנויים מעל 10,000 משתמשים, והוא צפוי להפוך ליתרון תחרותי עבור הרשת. דוגמה נוספת מבית יונדאי, המבוססת גם היא על טכנולוגיית AR, מאפשרת ללקוחות לנסות פריטי לבוש אופנתיים באמצעות אווטאר תלת ממדי. בזמן שהתוכנית משודרת בטלוויזיה, הלקוחות יכולים ללחוץ על התפריט שעל המסך ולמדוד את הפריטים באמצעות האווטאר.

בקוריאה נעשה שימוש אינטנסיבי בטלפונים החכמים כדי לחפש מוצרים, לרכוש אותם ולשלם עבורם, גם כשמדובר בקנייה בדוכנים ברחוב או בשוק. CJ O Shopping הציגו שירות תשלום קולי שבעזרתו הלקוח יכול לשלם באמצעות חיבור המכשיר שלו ליישום הנייד של החנות. לעומת זאת, Lotte Home Shoping, שמוכרת גם את מוצריה באפליקציה הסלולרית שלה, השיקה שירות המזהה את קול הלקוח, מזמין עבורו את המוצר ומשלם עליו. כך לדוגמה לקוח יכול ללחוץ על המיקרופון שבאפליקציה ולומר "חפש מזגן" ו"הכנס אותו לעגלה".

משלוחים מהירים הם תחום נוסף המאפיין טכנולוגיות בעולם הריטיייל הקוריאני. מרבית הקמעונאים משקיעים משאבים רבים בשיפור שירותי המשלוחים ללקוחות בכל רחבי קוריאה וזמינותם. המשלוחים בקוריאה הם לא רק מהירים, אלא גם מתאפיינים בדיוק, בנוחות שימוש ובמחיר שווה לכל נפש.

כרטיסי אשראי נמצאים בשימוש רב ביותר בקוריאה, ולמעשה ניתן לרכוש כל דבר באמצעות כרטיס האשראי. רבים מכרטיסי האשראי מקושרים לאפליקציות תשלום שונות כשהמובילות ביניהן הן: Samsung Pay, Kakao Pay, Pay SSG, HPay ו-Pay Samsung. אפליקציות אחרות מאפשרות גם לבצע העברה בנקאית פשוטה ונוחה מחשבון אחד לשני מבלי לשלם עמלה.

 

הנספחות הכלכלית בקוריאה יכולה לעזור

מדי שנה, בחודש נובמבר, הממשלה הקוריאנית מחייבת את הרשתות הקמעונאיות להוריד משמעותית את המחירים (סדרי גודל של 70-80 אחוזים). מהלך זה זכה לכינוי Korea Sale FESTA (KSF) ומאופיין במודעות בעלות רקע אדום עם כיתוב לבן הפרושות ברחבי קוריאה. הנספחות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בקוריאה אמונה על הקשרים הכלכליים בין המדינות. הנספחות פועלת יחד עם השגרירות, מכון הייצוא, רשות החדשנות ושותפים רבים אחרים כדי לסייע לחברות ישראליות ליצור קשרים עסקיים עם חברות קוריאניות ולמשוך השקעות קוריאניות לישראל. כמו כן, הנספחות פועלת כדי לפתח את תשתית הסחר לקוריאה עבור היצואנים הישראלים בתחומי הטכנולוגיה, החקלאות ומוצרי הצריכה. פעילות זו נעשית בסיוע KORIL - קרן המו"פ ישראל-קוריאה – הממסדת את המו"פ המשותף לסטראט-אפים ישראלים וקוריאניים.

הנספחות הכלכלית בקוריאה פועלת גם בתחום טכנולוגיות הריטייל. חברות ישראליות שמחפשות אחר שיתופי פעולה בתחום יזכו לתמיכת הנספחות בפנייה לרשתות הקמעונאיות הגדולות ולמפיצים וספקים של פתרונות טכנולוגיים לרשתות אלה. כמו כן, חברות ישראליות המחפשות משקיעים ומפתחות טכנולוגיות בינה מלאכותית או טכנולוגיות ICT מתקדמות יזכו לתמיכת הנספחות בפנייה למשקיעים פוטנציאליים בקוריאה.

כדי להצליח לעשות עסקים בקוריאה, נדרשת סבלנות רבה ונכונות להגיע פיזית לקוריאה או להשקיע בנוכחות מקומית בשוק. אחד מהישגי הנספחות לאחרונה היה הבאת יו"ר תאגיד הקמעונאות הענק LOTTE לישראל בחודש אוגוסט האחרון. חלק משמעותי בביקורו של היו"ר וצוות ההנהלה הבכיר שלו היה במפגש עם חברות ישראליות מתחום טכנולוגיות הריטייל. עוד על ביקורו של יו"ר לוטה בקישור הבא.

בנוסף, בכל שנה בחודש יוני מתקיים בסיאול כנס מרכזי בתחום החדשנות בריטייל בשם K-Shop. חברות ישראליות המעוניינות להשתתף בכנס מוזמנות ליצור קשר עם הנספחות הכלכלית כבר בתחילת 2020. הסכם הסחר החופשי שהמשא ומתן עליו הסתיים לאחרונה יהווה תמריץ משמעותי בגידול בהיקף הסחר בין שתי המדינות. הדבר צפוי גם להביא לעלייה בהיקף ההתעניינות הקוריאנית בטכנולוגיות ישראליות בכל התחומים, לרבות בתחום הריטייל. 

 

למידע נוסף וליצירת קשר:

הנספחות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בקוריאה הדרומית -seoul@israeltrade.gov.il

סימנייה