דילוג לתוכן

קמעונאות (ריטייל) | מינהל סחר חוץ

חזרה

איטליה: דרושה קמעונאות חכמה וחדשנית

על אף היותה יצואנית מוצרי צריכה מובילה בעולם, איטליה לא נמצאת בראש תחום החדשנות בקמעונאות. כניסת אמזון ורשתות בינלאומיות אחרות למדינה יצרה תחרות שבעקבותיה עלתה הדרישה לחדשנות בקרב החברות האיטלקיות – ולחברות ישראליות העוסקות בקמעונאות חכמה יש מה להציע 

 

יונתן הדר, הנספח הכלכלי של משרד הכלכלה והתעשייה במילאנו, איטליה

איטליה נחשבת לאחת היצואניות הראשונות בעולם בתחום מוצרי הצריכה, אך יחד עם זאת ממוקמת נמוך בהשוואה לחברות אחרות בעולם בעשיית עסקים בתחום הקמעונאות (מתחת לממוצע) - ובעיקר בתחום החדשנות בקמעונאות. בתחום המסחר המקוון (ה-eCommerce) אחוזי החדירה עומדים על 70% – כלומר, עדיין רחוק מאחוזי החדירה באנגליה ובארצות הברית לדוגמה. 

 

אפקט אמזון – הרשתות הבינלאומיות יצרו תחרות

איטליה נחשבת למובילה עולמית בשלושה סקטורים - הראשון ריהוט, השני מזון והשלישי אופנה. סך היצוא מאתרי אינטרנט איטלקיים עומד על 23 מיליארד אירו בשנה. בתחום הריהוט נרשמה עלייה של 3.4% מהשנה שעברה והיצוא עומד על 500 מיליארד אירו. בתחום האופנה היצוא עלה בשנה האחרונה ב-2.3% ועומד כיום על 50 מיליארד אירו, ובתחום המזון הייצוא עומד על 42 מיליארד אירו. 

אל חברות הענק המעטות יחסית הפועלות באיטליה הצטרפו לאחרונה מתחרות חדשות, כמו אמזון ורשתות בינלאומיות נוספות. הלקוחות האיטלקים מצפים לקבל מהחברות המקומיות שירות בסטנדרטים הגבוהים של החברות הבינלאומיות. הדבר מחייב את החברות האיטלקיות להציג חדשנות, בפרט בתחום המסחר המקוון שבו לחברות הישראליות יש בהחלט מה להציע. כתוצאה מכך, ההשקעה של האיטלקים בחדשנות בתחום הקמעונאות עלתה השנה ב-1% (מ-20% ל-21%) בסך מחזור ההשקעה בתחומי הדיגיטל. 

כ-85% מהקמעונאים באיטליה מתכננים להשקיע בדיגיטל בחנויות שלהם בתקופה הקרובה. על פי מחקר שנערך בפוליטקניקו, מהאוניבסיטאות המובילות באיטליה, השקעות הדיגיטל של האיטלקים מתפלגות לפי התחומים הבאים: 52% ב-IOT,ו32% ב-AI (בינה מלאכותית) ו-16% במציאות רבודה. המגמות המרכזיות בתחום הריהוט מאופיינות במציאות רבודה ובאינטרנט של הדברים - IOT. בתחום המזון מתרכזים היום בעיקר ביצירת נאמנות לרשת, מועדוני לקוחות לדוגמה, ובקידום מכירה של מוצרי מדף בתוך החנויות. לעומת זאת, בתחום האופנה מבקשים לשדרג את חוויית הקנייה, גם בחנויות הפיזיות וגם דרך אתרי האינטרנט, ולהפוך אותה למותאמת אישית ומהנה יותר. באופן כללי, ובדומה למדינות אחרות בעולם, הקמעונאים האיטלקים מתעניינים בניטור ובניתוח נתוני השוק, בביג-דאטה ובתשלומים באמצעות הטלפון החכם.

 

עניין רב בטכנולוגיות הישראליות 

האתגר המרכזי בשוק הריטייל באיטליה הוא בתחום הקמעונאות החכמה. החברות האיטלקיות מתקשות לאמץ טכנולוגיות חדשות ושיטות מכירה חדשניות. את ענף האופנה הגבוהה, למשל, מובילים עובדים ותיקים המוכרים בשיטות הישנות – ולכן קשה מאוד להכניס לתוך המערכת הזאת שיטות חדשניות. נוסף על זאת, תשומת הלב של הממשלה לצרכי עולם העסקים קטנה, ויש קושי בהצגת מוצרים חדשים הזקוקים לשינויים רגולטוריים. 

יחד עם זאת, החברות האיטלקיות הגדולות מודעות לחשיבותן של הקדמה והחדשנות והן מגלות עניין רב בטכנולוגיות מישראל – הנחשבת ליעד נוח וקרוב, שבו אפשר למצוא טכנולוגיה חדשנית ולא מאוד יקרה. הנספחות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה במילאנו פועלת רבות לקידום שיתופי פעולה בין חברות ישראליות, המעוניינות להיכנס לשוק הקמעונאות באיטליה, לבין חברות איטלקיות החפצות בכך. צוות הנספחות מכיר היטב את הלקוחות ואת אנשי הקשר הרלוונטיים בתחומי הריטייל באיטליה ויכול ליצור חיבורים בינם לבין החברות הישראליות כדי למצוא משקיעים מתאימים לכל חברה לפי איכות המוצר שלה. סיפורי ההצלחה של חברות ישראליות באיטליה מדברים בעד עצמם. בנוסף, יש הרבה "כסף איטלקי" שמחפש השקעות בחדשנות במסגרת חממות וחברות כמו ונצ'ר קפיטל (Venture Capital) או פמילי אינווסטרס (Family Investors). מדובר במצב של Win Win לשני הצדדים - יזמים ישראלים ומשקיעים איטלקים, שיכולים לעזור לחברות הישראליות למצוא שותפים אסטרטגיים באיטליה בנוסף להשקעה שלהם.

כ-85% מהקמעונאים באיטליה מתכננים להשקיע בדיגיטל בחנויות שלהם בתקופה הקרובה.  איטליה יצואנית מהגדולות בעולם בתחום מוצרי הצריכה והמזון

 

התקופה הטובה ביותר לעשות עסקים עם איטליה

במסגרת מאמצים אלה, הנספחות הכלכלית במילאנו תשתתף לראשונה באירוע מיוחד שיתקיים ב-28 במאי 2020 באיטליה, שבו יוצגו חברות ישראליות בפני השחקנים האיטלקיים המובילים בשוק. משלחת זו תהיה אורחת של איגוד הקמעונאים האיטלקי. האירוע כולל גם כנס ייעודי ותערוכה בתחום הקמעונאות Retail Tomorrow. נוסף לכך, אנו פועלים בשיתוף מכון הייצוא הישראלי ומקווים לרכז גם משלחת של חברות איטלקיות מובילות שיגיעו לארץ עד סוף השנה. צוות הנספחות מכיר את תחום הקמעונאות האיטלקי היטב ולעומק - את רשתות המזון והסופרמרקטים ואת אנשי המפתח בתחומי הריהוט והאופנה - ויכול לעשות את החיבורים הנדרשים. 

כל חברה ישראלית שמעוניינת להתפתח ולעשות עסקים באיטליה מוזמנת לפנות לנספחות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה במילאנו. זוהי ללא ספק התקופה הטובה ביותר להגיע לאיטליה כדי לעשות עסקים, גם מבחינת יתר התנאים: יש שלוש טיסות ישירות יומיות מישראל למילאנו עם שלוש חברות תעופה שונות מהארץ, מתקיימים באיטליה אירועים רבים בתחומי עסקים שונים, הרגולציה לא מערימה קשיים, האיטלקים הם חלק מהאיחוד האירופי ויש לנו איתם הסכמי סחר חופשי. 

 

 איטליה נחשבת למובילה עולמית בשלושה סקטורים - הראשון ריהוט, השני מזון והשלישי אופנה. 

עצות ליצואן הישראלי בענף הריטייל האיטלקי 

האיטלקים שמרנים בכל הקשור להשקת מוצרים חדשניים ונוטים לאמץ טכנולוגיות רק אחרי שנוסו בהצלחה במקום אחר. קצב עשיית העסקים שלהם רגוע יותר מאשר בישראל, ובדומה למדינות אחרות באירופה חשוב להתנהל מולם בלי לחץ ובצניעות. חשוב לזכור שהחברות האיטלקיות הינן מובילות עולמיות בתחומים רבים, על אף שאינן עומדות בחזית החדשנות בתחום הקמעונאות, והן מצפות להצעות רציניות ומכבדות ולפתרונות מעולים - גם מבחינת מוצרים וגם מבחינת ההתנהלות העסקית. 

האיטלקים מייחסים חשיבות רבה ליצירת קשר אישי ולנוכחות של החברות הזרות בשוק המקומי. חשוב שהמשא ומתן יתנהל על ידי נציג דובר איטלקית, גם כשמדובר בחברות איטלקיות שבהן יש דוברי אנגלית טובה. אתר החברה יכול להיות באנגלית. לתרבות הפנאי יש חשיבות רבה אצל האיטלקים וישנן תקופות ממושכות, כמו חופשת הקיץ לדוגמה, שבמהלכן אי אפשר לנהל עסקים באיטליה. בנוסף, יש להביא בחשבון את הפער הגדול בין צפון איטליה לדרומה בכל הקשור לעשיית עסקים.

הנספחות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה במילאנו מתכננת משלחת של חברות ישראליות בתחום שתגיע לאיטליה 28-29 במאי 2020 ותהיה אורחת של איגוד הקמעונאים האיטלקי www.retailinstitute.it 

 

למידע נוסף וליצירת קשר:

הנספחות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה באיטליה milano@israeltrade.gov.il 

סימנייה