דילוג לתוכן

קמעונאות (ריטייל) | מינהל סחר חוץ

חזרה

תאילנד: איים של צריכה וחדשנות טכנולוגית

אחד היעדים שהציבה לעצמה הממשלה התאילנדית הוא קידום דיגיטציה בכל תחומי הצריכה. הפוטנציאל בשוק הקמעונאי התאילנדי רלוונטי בעיקר לחברות טכנולוגיה, אך גם חברות העוסקות בייצוא בתוצרת טרייה יכולות למצוא את הדרך לריטייל בתאילנד. פעילות הנספחות הכלכלית מסייעת לחברות ריטייל ישראליות לעשות את הצעדים הראשונים

 

דגן אלוני, הנספח הכלכלי של משרד הכלכלה והתעשייה בתאילנד 

תאילנד, הנתפסת בציבור כיעד תיירותי של איים ושווקים, חווה בשנים האחרונות מהפכה דיגיטלית בעקבות כניסת השקעות זרות וטכנולוגיות מתקדמות. מגמה זו משפיעה, בין היתר, גם על מגזר הקמעונאות שהוא הסקטור החשוב ביותר בתאילנד. התאילנדים הם צרכנים פעילים מאוד: הם מרבים לקנות, ממעטים לחסוך ואחוז ניכר מההכנסה שלהם מוקדש לצריכה פרטית. תאילנד מאופיינת בקניוני ענק, יוקרתיים ברובם, שניתן לקנות בהם כמעט כל מותג העולה על הדעת. כמות מותגי היוקרה בקניונים הכפילה את עצמה בשנים האחרונות. זוהי מדינה שמתקיים בה פער עצום בין עשירים לעניים. העשירים בתאילנד עשירים מאוד, וחנויות היוקרה בקניונים נועדו קודם כל עבורם, אך גם עבור תיירים וזרים החיים במדינה.

 

לקראת חברה דיגיטלית נטולת מזומנים

מגזר הקמעונאות בתאילנד צומח בקצב של כ-5% בשנה. מתחמי החנויות מתפרשים על פני כ-7 מיליון מטרים מרובעים של שטחי מסחר, ונכון לעכשיו נבנים כ-1.1 מיליון מטרים מרובעים של שטחי מסחר נוספים. בתאילנד חיים 68 מיליון תושבים. היקפי העסקאות שמבצעים התאילנדים בחנויות הפיזיות גדולים יותר מהיקפי העסקאות הנעשות אונליין, והמכירות בקניונים מהוות כ-60% משוק הקמעונאות. 20% נוספים מהמכירות מתבצעות בחנויות הכלבו (Department Store) שאפשר למצוא בהן הכל, ממזון ועד ריהוט ונעליים. 

במקביל, מתפתח בתאילנד שוק האונליין, המוערך בכ-3.2 טריליון באט (כ-350 מיליארד שקלים). צמיחת המסחר המקוון מהירה מאוד והיא עומדת על 14-15% בשנה. עבור התאילנדים, הנמצאים במקום הראשון בעולם בשימוש יומיומי בנייד (שש שעות בממוצע ליום), הכניסה לעולם המסחר המקוון טבעית מאוד.

המהפכה הדיגיטלית, השימוש הגובר במכשירים הסלולריים ושוק הריטייל העצום יוצרים ביקוש לטכנולוגיות תשלום חכמות, מהירות, זמינות ונוחות. הממשלה התאילנדית מקדמת תוכנית לאומית בשם Thailand 4.0, שמטרתה להפוך את תאילנד לחברה דיגיטלית נטולת מזומנים, כדי שבשנים הקרובות 25% מהתמ"ג התאילנדי יהיה במקורו דיגיטלי. תוצאות התוכנית לא איחרו לבוא, ולראיה השימוש בכסף מזומן בתאילנד פוחת מיום ליום וניכרת עלייה בשימוש ביישומי תשלום שונים בטלפון החכם.

הקמעונאות בתאילנד מתמקדת בכמה תחומים בולטים: מזון ומשקאות מהווים חלק ניכר מעולם הריטייל, וזו גם ההוצאה החודשית הגדולה ביותר של משקי הבית. גם מוצרי אלקטרוניקה לוקחים נתח משמעותי בענף הקמעונאות. התאילנדים מרבים לקנות מכשירי חשמל, גאדג'טים ומוצרי אלקטרוניקה שונים. התאילנדים אמנם צורכים הרבה, אך הם צרכנים חכמים שיודעים לאתר מבצעים טובים.

 

מועדוני לקוחות ובדיקת רופא בסופר

אחת השחקניות המובילות בעולם הקמעונאות התאילנדי היא סנטרל (Central) - חברת ענק בשווי של לפחות 15 מיליארד דולר, שבבעלותה מלונות וקניונים רבים ברחבי תאילנד. ביוזמת הנספחות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה, ביקרו נציגי רשת סנטרל כבר לפני שלוש שנים בישראל ונפגשו עם חברות ריטייל ופינטק ישראליות המציעות פתרונות חכמים של שיווק וטכנולוגיות ביג דאטה. השלב הבא בריטייל התאילנדי מתמקד בפתרונות טכנולוגיים לפרסונליזציה יעילה של הצרכנים - מסרים שיווקיים מותאמים, מועדוני לקוחות נאמנים וחוויות לקוח אינטימיות - שניתן ליישמם גם בחנויות וגם בקניות דיגיטליות. לצורך כך, יש חשיבות מכרעת לטכנולוגיות של ביג דאטה, היכולות לבנות פרופילי לקוחות, לאסוף נתונים ולנתח אותם. כלקוחות, התאילנדים רואים בקידומי מכירות בערוצים השונים כלי שיווקי שירותי, מועיל ואטרקטיבי, בניגוד לישראלים, למשל, המתייחסים להודעות אלה כאל מטרד. בשל כך, התאילנדים גם מרבים להירשם כחברים במועדוני לקוחות. 

שחקנית משמעותית נוספת היא רשת חנויות הנוחות 7Eleven השייכת ל- CPall – חברת ענק תאילנדית בשווי של כ-25 מיליארד דולר. ל-7Eleven יש 12,000 סניפים הפרושים ברחבי תאילנד, ואפשר לקנות בסניפים אלה כמעט הכל - מזון, טואלטיקה ועוד. גם נציגי חברת CPall ביקרו בישראל בעקבות פעילות של הנספחות הכלכלית ופגשו כאן חברות ריטייל וחברות טלמדיסן (רפואה מרחוק) ישראליות. חברת ענק זו מבקשת להכניס לחנויות ה-7Eleven שלה גם בתי מרקחת, שבהם הלקוחות יוכלו לערוך בדיקות דיגיטליות שייבחנו על ידי רופא ביושבו בבית החולים. כחלק משירות זה בתי המרקחת יוכלו – לדוגמה - לשדר צילומים מגרונו של הצרכן אל הרופא שייקבע האם יש לו דלקת גרון וימליץ לו לקנות אנטיביוטיקה, פרוביוטיקה או תוסף מזון אחר. נציגי 7Eleven כבר חתמו על הסכמים עם מספר חברות ישראליות והם מעוניינים בקשר עם חברות ישראליות נוספות. 

גם ענף הרכב תופס מקום של כבוד בסקטור הריטייל המקומי, כאשר מירב חברות הרכב היפניות מייצרות בתאילנד את הרכבים שלהם. למעשה, תאילנד מייצרת מדי שנה מעל לשלושה מיליון רכבים ואופנועים, מה שמשפיע כמובן על צריכת כלי הרכב במדינה. 

 

בתאילנד חיים 68 מיליון תושבים. צמיחת המסחר המקוון מהירה מאוד והיא עומדת על 14-15% בשנה

 

מה בין רימונים ותמרים לוובינר מקוון

בשנים האחרונות השוק התאילנדי נפתח מאוד לעולם המערבי ולטכנולוגיות שבו, וניכרת עלייה גדולה בעסקאות ובהשקעות מתאילנד לכיוון ישראל. הנספחויות הכלכליות של משרד הכלכלה והתעשייה במינהל סחר חוץ מתמקדות בסיוע לחברות ישראליות להתחבר עם שחקנים מרכזיים בשווקים העולמיים. המשמעות היא רשת ענפה של קשרים רבים ואיכותיים עם השוק המקומי, כמו בתאילנד, שתסייע לחברה ישראלית לא רק לחבור לחברה תאילנדית מסוימת, אלא גם להגיע לאדם הנכון בחברה שאיתו אפשר להתקדם. 

נוסף על כך, הנספחות הכלכלית דואגת לייצר פלטפורמות שייתנו חשיפה גדולה, ככל האפשר, לחברות הישראליות בחו"ל. כדי לסייע לחברות מהמזרח הרחוק ליצור שיתופי פעולה כאלה, אפילו מבלי לנסוע לישראל, מתכננות הנספחויות הכלכליות של תאילנד, וייטנאם, טאיוואן ועוד, לערוך וובינר במהלך שנת 2020. בוובינר, שהוא מעין "פגישה" וירטואלית, ישתתפו קמעונאים מתאילנד וממדינות שונות ויכירו חברות ישראליות שיציגו את הטכנולוגיה שלהן מתחום הריטייל, יענו לשאלות וייצרו קשרי מסחר. באופן הזה נוכל לתת ערך מוסף מקסימלי לחברות הישראליות. 

אמנם המוניטין הישראלי בתחום הטכנולוגיה מאוד חזק, אבל לא רק חברות טכנולוגיה ישראליות רלוונטיות לעשיית עסקים בעולם הריטייל בתאילנד, אלא גם חברות המייצאות תוצרת טרייה. תמרי מג'הול, למשל, מאוד מבוקשים בתאילנד. לאור זאת, הנספחות הכלכלית מנסה לסייע גם בכל הקשור לרגולציה בתחומי הייצוא. לאחר תהליך של שש שנים, לדוגמה, הנספחות הצליחה לאשר ייצוא ישראלי של רימונים לתאילנד. 

 

חייבים לסמוך על השותפים הפוטנציאליים

ישראלים שרוצים לעשות עסקים בתאילנד צריכים לדעת כי תאילנדים עושים עסקים עם שותפים לדרך ועם אנשים שהם סומכים עליהם. הם ידידותיים וחביבים, אבל כדי לעשות עסקים הם חייבים להשתכנע שאפשר לסמוך על הצד השני. לכן, כדי ליצור מערכת יחסים טובה חשוב להפגין נוכחות, להגיע לביקורים בתאילנד ולפגוש פנים אל פנים את השותפים הפוטנציאליים. הנספחות הכלכלית בתאילנד יכולה ליצור את החיבורים הראשונים עם האינטגרטורים ועם החברות המקומיות, אך חשוב מאוד שהישראלים יראו רצינות והבנה לגבי השוק המקומי. 

התאילנדים מודעים לישירות הישראלית, אך חשוב לשמור על כללי הנימוס וליצור קשר עם האנשים הנכונים בחברה התאילנדית ההיררכית. צריך לגייס סבלנות לכל תהליך אישור ושיתוף פעולה, מכיוון שמקבלי ההחלטות בתאילנד עושים זאת בצורה רגועה, שיכולה להתפרש כאיטית בקרב אנשי העסקים הישראלים. חיבור עסקי דרך גוף ממשלתי אובייקטיבי, כמו הנספחות הכלכלית, מאוד מסייע לפתיחת דלתות בתאילנד.

 

למידע נוסף וליצירת קשר:

הנספחות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בתאילנד - bangkok@israeltrade.gov.il 

 

סימנייה