דילוג לתוכן

קמעונאות (ריטייל) | מינהל סחר חוץ

חזרה

ארצות הברית: שינויים מהפכניים בהרגלי הצריכה

כדי לשמור על מעמדו החזק, שוק הקמעונות האמריקאי מחפש יישומים טכנולוגיים לשיפור חווית המשתמש ולשילוב מציאות מדומה ורבודה, לצד אפשרויות תשלום חכמות. הנספחות הכלכלית מקדמת את השתתפותן של חברות ישראליות מתחומים אלה בתערוכות הריטייל הבינלאומיות

 

ינון אלרועי, הנספח הכלכלי של משרד הכלכלה והתעשייה בניו יורק, ארצות הברית

קמעונאות היא אחד התחומים החשובים ביותר בכלכלה האמריקאית. ארגון הקמעונאות האמריקאי (National Retail Federation) מעריך את סך המכירות השנתיות בכ-2.6 טריליון דולר, המאפשרות באופן ישיר ועקיף את העסקתם של כ-42 מיליון אמריקאים.

מגזר הריטייל האמריקאי נמצא בעיצומו של שינוי דרמטי. המגמות שהחלו לפני שנים ספורות - הגידול של אמזון ובעקבותיה של בתי המסחר הקמעונאים הגדולים בארצות הברית בשילוב עם שינויים בהעדפות הצריכה הדיגיטליות של דור המילניום - יצרו רעידת אדמה משמעותית באופן שבו המגזר הקמעונאי פעל, פועל ויפעל בעתיד. 

בוול סטריט ג'ורנל פורסמו נתונים הסוקרים את שלושת הרבעונים הראשונים של 2019 ומתארים גידול שנתי של 3.7%. לפי הערכת ארגון הקמעונאות האמריקאי, המכירות הדיגיטליות מהוות כ-10% מסך המחזור. נתח זה צפוי להמשיך לגדול. 

 

פשיטות רגל לצד הגידול במכירות ובחנויות

נתונים אלה אינם מציגים את התמונה המלאה והמורכבת. בחודשים האחרונים נרשמו לא מעט פשיטות רגל של חנויות וקניונים שנסגרו. במחצית הראשונה של 2019 נאספו הנתונים הבאים: 14 גופים קמעונאים, שהיו בעלי יותר מ-25 חנויות וסניפים, פשטו רגל או הגישו בקשה לפשיטת רגל. 19 רשתות הודיעו שיסגרו יותר מ-7,000 חנויות השנה. חברת Coresight Research מעריכה שהשנה ייסגרו יותר מ-12,000 חנויות, פי שניים בהשוואה למספר החנויות שנסגרו בשנת 2018 (פחות מ-6,000 חנויות). לשם המחשה: ToysRUs סגרה 739 חנויות, רשת Gymboree סגרה מעל 800 חנויות, Bayless shul נפרדה מכל הזכיינים שלה, דיזל ג'ינס פנתה להגנה לפשיטת רגל, ורשת Bed Bath & beyond הודיעה לאחרונה על סגירת עשרות חנויות.

יחד עם זאת, ארגון הקמעונאות האמריקאי מדווח כי מספר החנויות הנפתחות גדול ממספר החנויות הנסגרות. הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה מציינת כי הגידול במספר החנויות בארצות הברית מתאפיין בעיקר בחנויות קטנות המעסיקות עד חמישה עובדים.

הנתונים מתעתעים מכיוון שבמקביל למגמות אלה, מגזר הריטייל עצמו ממשיך להיות יציב בזכות הכלכלה החזקה בארצות הברית, המאופיינת באבטלה נמוכה ובהעלאת משכורות. נוסף לכך, מרבית הצריכה ממוקדת בכמה ימי קניות מיוחדים בשנה, כמו בלאק פריידי, או בעונת החגים של נובמבר ודצמבר שבה בלבד מסתכם מחזור מכירות של כ-730 מיליארד דולר. 

2.6 טריליון דולר - סך המכירות השנתיות בארצות הברית.  68% מבני דור המילניום מעדיפים תהליך רכישה זורם ופשוט בחנות ובאונליין

דור המילניום מעדיף קניות דיגיטליות

הגידול בתפוצה של אמזון, ובתי המסחר הקמעונאים הגדולים שנאלצו ליישר איתה קו, הם המניע הראשוני לשינויים הגדולים בהרגלי הצריכה של האמריקאים. אך שינויים אלה קשורים גם לדפוסי הרכישות של דור המילניום. פלח שוק זה מעדיף, באופן מובהק, לערוך קניות בצורה דיגיטלית, ויש לכך גם היבטים סביבתיים, לפחות בכל הנוגע לביגוד. דור המילניום, המתעד את עצמו ללא הרף, נוטה לצרוך ולהחליף בגדים באופן תדיר. הם אינם מהססים לקנות לשם כך בגדים בחנויות יד שנייה, כולל מותגים ובגדי מעצבים. 

מאפיינים אלה עולים בקנה אחד עם ממצאי מחלקת המחקר של חברת Accenture המגלים כי בני דור המילניום אמנם מעדיפים רכישות דיגיטליות, אך גם אוהבים לחוש ולראות את המוצרים. 68% מהם יעדיפו תהליך רכישה זורם ופשוט ללא קשר לצורת הקנייה – פיזית בחנות או אונליין. כמו כן, בני דור המילניום, המכונים המילניאלס, מעריכים שירות טוב ויישארו לקוחות נאמנים כשהם חשים בכך. עוד עולה מהמחקר כי 95% מאוכלוסייה זו רוצים קשר ישיר ואקטיבי עם היצרנים שהם אוהבים באמצעות קופונים ומיילים. מאפיין זה הוא הזדמנות עסקית לחברות הפונות במסרים שיווקיים ללקוחות אלה. 

הזדמנויות עסקיות נוספות טמונות בדיגיטציה ובשילוב יישומים טכנולוגיים בתהליכי הרכישה. שליש מהלקוחות ציינו כי טכנולוגיות של מציאות מדומה ומציאות רבודה, טרנדים כדוגמת חדרי הלבשה חכמים ואפליקציות לניווט בתוך החנויות ישפרו את חוויית הקנייה שלהם. 

כך הדבר גם באשר לשלב התשלום בקופה. טכנולוגיות כמו תשלום עצמי, איסוף מהחנות (דרייב אין) ותשלומים באמצעות הטלפון החכם תורמים לתחושה של הליך מהיר יותר ולשביעות רצון גבוהה יותר בקרב הצרכן האמריקאי. קמעונאים מציינים כי דרושות להם גם טכנולוגיות הקשורות לניהול מאגר הלקוחות ולזיהוי ההעדפות שלהם. יכולת זו מקבלת משנה חשיבות כאשר משולב בה הניסיון לנחש את העדפות הצרכנים לפי מבט, מהירות תנועה ותופעה פיזית או מנטלית שניתן ללמוד ממנה על מצב רוחם. דוגמה לכך היא חברת Brain of the store, המשתמשת בנתוני תנועת הלקוחות והמוכרנים בחנות כדי לשפר את חוויית הלקוח. גם טכנולוגיות המסייעות לחוויית משתמש טובה יותר ברכישות דיגיטליות נחוצות לשוק הריטייל האמריקאי, והשימוש בהן גדל.

ההזדמנויות העסקיות בארצות הברית נוגעות גם לחברות ישראליות בתחומי הפינטק, הביג-דאטה והבינה המלאכותית. חברות אלה יכולות לעשות זאת גם באמצעות תוכניות ייחודיות שמעמידות בפניהן הנספחויות הכלכליות ברחבי העולם: תוכנית "כסף חכם" שמעודדת מפעלים ועסקים המבקשים לפתח שווקים בחו"ל, באמצעות תמיכה כספית משמעותית ההופכת למענק אם המיזם לא עולה יפה. גם תוכנית של"ב מיועדת לעסקים המתחילים לשווק לחו"ל ולייצא שירותים ומוצרים. תוכנית זו מיועדת לעסקים בעלי היקף ייצוא נמוך המעוניינים להרחיב את פעילותם או לעסקים שלא ייצאו בעבר ומעוניינים לייצא לשווק ולחדור לשווקים הבינלאומיים. 

 

חלון הזדמנויות מרוכז לשיתופי פעולה מוצלחים

כנס NFR בניו יורקכיום פועלות בארצות הברית בין 1,000 ל-1,200 חברות ישראליות. למינהל סחר חוץ של משרד הכלכלה והתעשייה יש ארבע נספחויות כלכליות בארצות הברית. הנספחות הכלכלית של ניו יורק עובדת בצמוד לסוכנות לפיתוח כלכלי בניו יורק ובנתה מסגרת קשרים נרחבת עם משקיעים ושחקנים רבים בשוק. במסגרת זו, הנספחות הכלכלית מסייעת לחברות הישראליות למצוא משקיעים, להיחשף לתוכניות האצה ולקחת חלק באתגרים טכנולוגיים שונים בתחומים מגוונים.

הנספחות הכלכלית מקדמת פעילויות שונות בתחום הריטייל על מנת לאפשר לחברות ישראליות רלוונטיות לפעול בארצות הברית, ביניהן גם קידום חברות המשתתפות בביתן הישראלי ב-CES – תערוכת הטכנולוגיה לצרכנים הגדולה בעולם הנערכת מדי שנה בינואר בלאס וגאס, ב-NRF - תערוכת טכנולוגיות בתחום הריטייל הגדולה ביותר בארצות הברית המתקיימת בינואר בניו יורק, ובאירוע נוסף, תערוכת MWC, שתתקיים בברצלונה בספרד. חברות ישראליות יכולות להירשם לאירועים הללו דרך מכון הייצוא, והנספחויות הכלכליות השונות בארצות הברית יפעלו לתיאום פגישות עסקיות עם חברות אמריקאיות רלוונטיות. בכך טמונה הייחודיות של מינהל סחר חוץ. חברה ישראלית המשתתפת בכנס בברצלונה, לדוגמה, יכולה לקבל חשיפה משמעותית וליצור הזדמנויות עסקיות בחלון זמנים מרוכז עם חברות שונות מרחבי העולם.

חברות שרוצות להצליח בשוק הריטייל האמריקאי חייבות להיערך לכך בהתאם: לקרוא חומרי רקע על החברה שאיתה נפגשים ולהבין מה החוזקות והצרכים שלה. להקשיב ולהכיר היטב את מקומו ותפקידו של איש הקשר בארגון ואת יכולותיו ומגבלותיו. חשוב מאוד גם לתאם ציפיות ולעמוד בהבטחות שניתנו. כל התנהלות אחרת תעמיד את שיתוף הפעולה העסקי בפני אתגר.

 

למידע נוסף וליצירת קשר:

הנספחויות הכלכליות של משרד הכלכלה והתעשייה בארצות הברית:

בוושינגטון - washington@israeltrade.gov.il 
ביוסטון - houston@israeltrade.gov.il 
בניו יורק - newyork@israeltrade.gov.il
בסן פרנסיסקו -sanfrancisco@israeltrade.gov.il

סימנייה