דילוג לתוכן

רפואה דיגיטלית 2019

חזרה

ברזיל: הזדמנות פז למימוש הפוטנציאל

המדינה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית פועלת במרץ לשינוי ושילוב טכנולוגיות חדשות בתחום הבריאות. הנציגה הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בברזיל, טלי סגל, מציגה תחזיות אופטימיות, במיוחד לאור החלפת השלטון בבחירות האחרונות, שצופות צמיחה מואצת ופתיחות לשיתופי פעולה בינלאומיים, ומייעצת לחברות ישראליות שמעוניינות להיכנס לשוק הברזילאי

הכלכלה התשיעית בעולם עברה כמה שנים לא פשוטות - פוליטית וכלכלית - אבל התחזיות לגבי ברזיל אופטימיות, וכבר משנת 2017 יש סימנים להתאוששות וליציאה של המדינה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית מהמשבר שפקד אותה. אם ב-2017 התמ"ג (GDP) של ברזיל עמד על 1.81 מיליארד דולר והציג גידול של 1.1% לאותה תקופה אשתקד, הרי שהתחזיות צופות עליות גדולות יותר בשנים הבאות. החלפת השלטון בבחירות שהתקיימו באוקטובר האחרון, וכניסתו לפעילות, לאחר השבעתו ב-1 בינואר 2019, מפיחה רוח חדשה בברזיל וציפייה לקראת צמיחה ופתיחות לשיתופי פעולה בינלאומיים. 

המדינה עם האוכלוסייה החמישית בגודלה בעולם נחשבת עדיין לחזקה וחשובה בתעשייה. עם זאת, למרות ההתקדמות הטכנולוגית המשמעותית בתחומים השונים, בהם תקשורת ובנקאות, תחום הבריאות דשדש כל השנים הרחק מאחור, והושקעו בו מעט מאוד משאבים פיננסיים. "בשנים האחרונות אנו עדים לשינוי", אומרת טלי סגל, הנציגה הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בברזיל. "ניכר שמבינים את הצורך להקפיץ את תחום הבריאות קדימה, להיפתח לפתרונות טכנולוגיים ולהשקיע". 

 

שוק מתעורר

מערכת הבריאות בברזיל היא מערכת בריאות ציבורית, שמציעה סל שירותים מלא לאזרחיה, אך הביקוש עולה על היכולת של המדינה לתת מענה ראוי לאור מחסור בהשקעות בתחום, מחסור בצוותים מיומנים, קושי בגישה למקומות עניים, עלויות גבוהות לשירותים ותורים ארוכים במיוחד. משאבי הממשלה מתקשים לגשר על הפערים הללו. "המצב שנוצר מביא לכך שמי שיכול להרשות לעצמו בוחר לפנות לשירותי הבריאות הפרטיים", מציינת סגל. למעשה, השוק הפרטי הברזילאי מדורג כשוק הפרטי השלישי בגודלו בעולם והשני בגודלו בביטוחים הפרטיים. "ההשקעות בסקטור הפרטי עולות, נכון לעכשיו, על אלה שאנו רואים בשירות הציבורי" מוסיפה סגל. "מתוך 6,805 בתי החולים בברזיל - 70% הם בתי חולים פרטיים". 

האתגרים עמם מתמודדת מערכת הבריאות בברזיל (בהם טיפול במחלות כרוניות ובקשישים) והרצון העז להשתפר ולשפר את איכות החיים של האזרחים והשירותים הניתנים להם, מגבירים את הדרישה לשילוב טכנולוגיות ודיגיטליזציה במטרה לתת שירות יעיל, טוב יותר וחסכוני יותר לאזרח. לכך מצטרפת גם התחרות בין בתי החולים הפרטיים וחברות הביטוח, כשכל אחד מעוניין לספק את השירותים החדשניים והאיכותיים ביותר. לדברי סגל, "הצמיחה של שוק הבריאות בברזיל היא מהגדולות ביותר בקרב השווקים המתפתחים, כאשר התחזיות צופות את המשך מגמת הצמיחה והשקעות של 232 מיליארד דולר עד שנת 2021". 

 

תשתית טובה לבריאות דיגיטלית

עד כמה השוק הברזילאי מוכן לקבל טכנולוגיות ולענות על הצורך בתשתיות רלוונטיות? ובכן, כפי שצוין קודם לכן, ברזיל היא מדינה מתקדמת מאוד בתחום התקשורת. "העלייה המתמדת של השימוש באינטרנט במדינה הביאה את ברזיל למקום הרביעי והמכובד בעולם, עם 120 מיליון משתמשים פעילים, אחרי סין, הודו וארצות הברית", מציינת סגל. "כמות בעלי הסמארטפונים בברזיל עלתה באופן משמעותי בשנים האחרונות מ-14% מהאוכלוסייה בשנת 2012 ל-62% בשנת 2017, ועדיין - בברזיל קיימים יותר טלפונים מאשר אנשים, כאשר הממוצע מראה על 118.9 טלפונים לכל 100 תושבים. כאשר, ל-96.9% מהתושבים יש גישה לשירותי דור שלישי (3G). התחום לא מפסיק להתרחב ולהוות מוקד להשקעה - הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי - עם היכולת להנגיש את הרשת גם למקומות מרוחקים. עד שנת 2025 צפויים להיות באמריקה הלטינית 1.3 מיליארד מכשירי טלפון ניידים שיסייעו להביא לתושבים טיפול רפואי נגיש, לאפשר מידע רלוונטי מקדים ואף למנוע מחלות". 

 

בדרך לחקיקה וקידום דיגיטליזציה

בברזיל גופים מיוחדים העוסקים בקביעת הרגולציה בכל הנוגע לבריאות דיגיטלית ורפואה מרחוק (Telemedicine). לדברי סגל, כיום קיימות בברזיל הגבלות לשימוש בדיגיטליזציה ללא בדיקה פיזית של הרופא, אלא אם הוכח שאין ברירה או שמדובר במקרה חירום. "אנו רואים כבר מתן פתרונות באמצעות התחומים הללו בכמה סקטורים מובילים בברזיל, כמו המכרות, הנפט והגז, בהם ישנם אתרים מרוחקים הדורשים גישה מרחוק בכדי להעניק טיפול לעובדים. הרצון והצורך לעשות את השינוי, כך שיכלול את כולם, כבר נמצאים על שולחן הממשלה, והכיוון הוא להתיר את השימוש בדיגיטליזציה, אך לאור עניינים פוליטיים הנושא נדחה וכעת, משהוחלף השלטון, נראה שהנושא יחזור לסדר היום עם התבססות הממשלה החדשה. השוק מוכן ונותני השירות לוחצים, במיוחד בשוק הפרטי בעל התקציבים". 

בינתיים, ביולי 2018, בהשראת ה-GDPR (הרגולציה להסדרת ההגנה על מידע) באירופה, אושר בברזיל חוק להגנת המידע על האזרחים. על פי החוק, תקופת ההסתגלות שניתנת לחברות ולמוסדות המשתמשים במידע אישי של אזרח היא 18 חודשים, ואיסוף המידע עצמו כפוף להסכמת האזרח. 

 

דרושות: מערכות חכמות לאיסוף ושמירה של מידע

בכפוף לאותם שינויים רגולטיביים הכרחיים, ברזיל החלה לעבור לניהול תיקי בריאות ממוחשבים. במסגרת תוכנית של משרד הבריאות הברזילאי מ-2017 ניתנה אפשרות לחברות מחמישה אזורים שונים במדינה להציע תמיכה להטמעת מערכת מחשוב לאחסנת מידע ביחידות הבריאות הממשלתיות השונות. "מדובר במוצר בסיסי עם יכולות מינימליות לעיבוד המידע, ולכן הביקוש למערכות לאיסוף מידע מתוחכמות יותר שיוכלו לשמש את משרד הבריאות, נותר בעינו", מציינת סגל. ואכן, הנתונים אינם מחמיאים. רק 20% מכלל בתי החולים בברזיל מאחסנים את ההיסטוריה של החולה על גבי פלטפורמה דיגיטלית. לדברי סגל, ההשקעה בתחום זה בברזיל עתידה להגיע ל-336 מיליון דולר כבר בשנת 2018, ועד שנת 2028 להאמיר ל-2.7 מיליארד דולר, כולל ההשקעה בתשתיות רלוונטיות. 

"החברות שכן מנהלות תיקים רפואיים מחפשות להתמזג עם גופים שעוסקים בניתוח נתונים, בכדי להציע חבילה מורחבת יותר לגופי הבריאות השונים. המיזוגים גם מתקיימים עם חברות בתחום ה-AI) Artificial intelligence), שבתי חולים מעוניינים להטמיע יחד עם EMR) Electronic Medical Record). ולכן, אנו רואים שכל אותם גופים יוצרים דרישה רחבה בתחום ה-AI וה-Big data", מוסיפה סגל. 

דרישה זו, שלא בהכרח מצליחה להיענות על ידי חברות מקומיות, יחד עם מערכות שמירה על המידע ומערכות ממוחשבות, מהווה חלון הזדמנויות חשובה לחברות מחוץ לברזיל ולהשקעות בפיתוח פתרונות בתחום. "ישראל היא מדינה מתקדמת מאוד בתחומים אלה וקיימים יתרונות רבים לתוכנות ולפתרונות שכבר עובדים בשוק הבריאות הישראלי", מציינת סגל.

 

הזדמנויות רבות בתחום ה-mHealth

בין הדרישה המצוינת לעיל לבין כמות משתמשי הטלפונים החכמים, נראה כי נושא ה-mHealth) Mobile health) בברזיל עתיד לתפוס תאוצה גם הוא. "השילוב בין הרצון לפתח ולהשקיע בבריאות בברזיל לבין השימוש הרב בתקשורת (הן טלפונים והן מחשוב) מביא הזדמנויות רבות לשוק הבריאות הדיגיטלית. בשנת 2015 ההשקעה בשוק הבריאות הדיגיטלית בברזיל הסתכמה בכ-843 מיליון דולר, בין 2016 לשנת 2024 צפוי השוק לגדול ב-27.9%. שוק ה-Telemedicine עמד על 743 מיליון דולר בשנת 2017 ואילו ההכנסה מ-mHealth צפויה לטפס ליותר ממיליארד", אומרת סגל. 

תחום ה-Telemedicine מציע פתרונות חשובים ויעילים, כמו ייעוץ רפואי מרחוק או למידה וחינוך לחיים בריאים יותר. תחום האפליקציות הוא שוק מבטיח אף יותר, כיוון שמציע מגוון רחב של אפליקציות שמשלבות פתרונות מתחום ה-Telemedicine. כך, שתחום ה-mHealth מצוי בפיתוח מתמיד ומציע מגוון פתרונות עם ערך מוסף לשוק, לחולה ולמערכת הברזילאית. 

 

קידום קשרים עם חברות ישראליות

בשנת 2018 השתתפה הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בברזיל בתערוכת HIMSS, התערוכה השנתית בארצות הברית שנחשבת כמרכזית בתחום ה-HealthCare IT. בתערוכה הציגו מעל ל-20 חברות ישראליות, והנציגות הכלכלית דאגה לפגישות אישיות בביתן הלאומי של ישראל עם גופים מובילים מהשוק הברזילאי כמו בית החולים הפרטי אלברט איינשטיין, הנחשב למתקדם ביותר באמריקה הלטינית, גופים ביטוחים שונים כמו UHG ברזיל ואחרים. באותה השנה, בחודש מאי, השתתפה הנציגות הכלכלית, יחד עם משלחת חברות ישראליות, בתערוכת Hospitalar שהתקיימה בסאו-פאולו, ברזיל, והקימה ביתן לאומי. "חברות שלקחו חלק בביתן וחברות ישראליות אחרות הומלצו על ידינו להשתתף בכנס בריאות דיגיטלית, שהתקיים במקביל לתערוכה, ונבחרו להציג עצמן מול קהל ברזילאי מקצועי. בנוסף ערכנו, בשיתוף בית חולים פרטי נוסף, כנס צד בנושא בריאות דיגיטלית בישראל בהשתתפות חברות ישראליות", מספרת סגל. גם לתערוכת HIMSS2019 שתתקיים בפברואר בלאס וגאס, לתערוכת Med in Israel, שתתקיים במרץ 2019, ולתערוכת Medica שתתקיים בנובמבר בגרמניה עתידה הנציגות הכלכלית למשוך גופים ברזילאים מובילים ולקדם פגישות אישיות בינן לבין חברות ישראליות.

"בשנת 2019 נשתתף, יחד עם דובר ישראלי, בכנס בתחום הבריאות הדיגיטלית בברזיל ונשמח לסייע לכל חברה ישראלית המעוניינת לקחת חלק באירועים". 

פוטנציאל תחום הבריאות בברזיל עצום ורק גדל עם הזמן. לדברי סגל, יצואן מיכשור רפואי ופתרונות בריאות דיגיטלית שרוצה להגיע לברזיל צריך להגיע אליה עם המון סבלנות ובידיעה שדברים עלולים לקחת זמן. "בברזיל, חשוב להגיע בזמן לפגישה שנקבעה, אך להביא בחשבון כי פעמים רבות היא לא תתחיל בזמן. יש לשמור על איפוק ולא להיראות מתוסכלים מקצב הדברים", היא ממליצה, ומוסיפה כי תמיד כדאי לצרף לפגישה גורם ברזילאי או מתורגמן, כדי לגשר על קשיי השפה. מאותה הסיבה מומלץ גם שהחומרים והמידע הכתוב על המוצר יופיעו בשפה הפורטוגזית. גם קצב המשא ומתן עם הצד הברזילאי הוא איטי לרוב, ודורש בנייה של אמון ובסופו של דבר גם מפגש פנים מול פנים. "לברזילאים קצב משלהם, ולא כדאי ללחוץ עליהם כדי לקבל תשובה". מעבר לכך, חשוב להבין שהרגולציה היא לא מכשול אלא תהליך ושיש חשיבות לשותפות מקומית. "חברה, נציג, אינטגרטור או מפיץ מקומי יכולים להיות פקטור חשוב להצלחת המוצר במדינה. גם נוכחות באירועים בתחום, כמו תערוכות, יכולה לסייע ביצירת הקשרים הנדרשים ולפתוח דלתות. במשך השנים צוות הנציגות הכלכלית בריו דה ז'נרו יצר קשרים רבים וחשובים עם גופים מובילים בתעשייה וישמח לסייע לכל חברה ישראלית שמעוניינת להיכנס לשוק הברזילאי", מוסיפה סגל. 

 

> למידע נוסף על שירותי המינהל וליצירת קשר:

הנציגויות הכלכליות של משרד הכלכלה והתעשייה בברזיל: 
בריו - rio@israeltrade.gov.il 
בסאו פאולו - saopaulo@israeltrade.gov.il

סימנייה