בשורת הפינטק יוצאת מעמק הסיליקון – ואפילו אוהבים שם ישראלים. אבל גילי עובדיה הנספח הכלכלי בסן פרנסיסקו, מדגיש: חשוב להגיע מוכנים, בשלים ומגובשים 

גילי עובדיה (37) משמש מזה 4 שנים כנספח המסחרי בסן פרנסיסקו. עבד עם נוער ושימש כיועץ שר הביטחון אהוד ברק במשך שלוש שנים. התמחה במשפטים ועבר קורס צוערים. 

1. מוטו אישי: 
לעשות שינוי. להציג את הפנים היפות של מדינת ישראל. זאת הדיפלומטיה האמיתית. זאת ציונות אמיתית.

2. להיות נספח מסחרי
ההקמה של המשלחת הכלכלית בחוף המערבי לוותה בספקות ובסימני שאלה אם יש צורך בה. כיום, ארבע שנים אחרי, מדובר במשלחת הכלכלית מהגדולות ביותר שיש לישראל בעולם, עם נפח פעילות עצום. יש לנו צוות גדול ואינטראקציות רבות, העיתוי טוב והכלכלה פורחת. גם המיקום - עמק הסיליקון - תורם להצלחה כי כל חברה שאפשר לדמיין מפעילה כאן מרכזי חדשנות, פיתוח וטכנולוגיה.

אנחנו משמשים כזרוע ארוכה לפיתוח עסקי של התעשייה בארץ. הכוונה היא לחברות מכל הסוגים, ולא רק חברות טכנולוגיה. אנחנו עוזרים בכל מה שאפשר - החל מאסטרטגיה של כניסה לשוק ועד לסיוע בכתיבת החומרים השיווקיים, שירותי פיתוח עסקי ברמה הכי רחבה והכי עמוקה. כמובן שהליבה של העבודה היא החיבורים והיכולת לייצר הזדמנויות עסקיות למשקיעים, שותפים ומפיצים שרוצים חברה טכנולוגית גדולה או לקרן הון סיכון או לגופים שנותנים שירותים עסקיים כמו ראיית חשבון, נדל"ן וכו'. יש לנו כאן צוות של מקומיים שחיים ונושמים את התרבות המקומית ופוגשים כל יום את האנשים שהחברות הללו רוצות להכיר. הם מתרגמים את הקשרים ואת ההיכרות לטובת חיבורים כאלו. כל משלחת שאנחנו מוציאים של חברות לכאן אפשר להכפיל בכמה מאות של פגישות והזדמנויות. מדובר בחיבורים שבלי הנוכחות שלנו לא היו יוצאים לפועל.

הרקע האישי שלי בסטארט-אפים לתקופה קצרה השפיע עליי מאוד. גם בהבנה בטכנולוגיה ובהייטק, שבהם התאהבתי, וגם הניסיון בביזנס ובעבודה כיועץ שר הביטחון. ברמה האישית חיפשתי עולם שישלב בין העשייה הציבורית לבין הממשק עם השוק הפרטי, ראייה רחבה ויכולת השפעה על החברה בישראל. אני בהחלט מגשים חלום - כל יום מרגיש שעוזר לעשרות אנשים.

האתגרים המקצועיים הם בעיקר לייצר מומחיות בגלל שעוסקים בכל כך הרבה תחומים: פינטק, גיימינג, מזון ואבטחת סייבר. הרעיון הוא לייצר מומחיות דרך העובדים, שיעברו הכשרה והתמקצעות עד שכל אחד יוכל יותר להתמקד. זה האתגר הכי גדול. ועוד אתגר: אנחנו עוזרים לכולם והרבה פעמים יש חברה שלא מוכנה עדיין. ישראלים לא אוהבים שאומרים להם "לא". הם מגיעים ורוצים לפגוש ישר את מארק צוקרברג. חשוב לומר שנתקשה לעזור לחברה בלי בסיס באנגלית – אתר, חומרים, ידע. כדאי לפנות אם יש לכם חברה בשלה, עם לקוח או שניים, עדיף בחו"ל, שרוצה לגדול ולמצוא עד שווקים.

3. מה מאפיין את מערב ארצות הברית בהתייחס לעשייה שלך ולתחום הפינטק?
כאן זה חזית הטכנולוגיה, הקידמה. רחפנים – מתחיל כאן. מכוניות עצמאיות – כאן. כסף ללא שטרות – כאן. עולם ללא גלוטן – כאן. כל בשורה טכנולוגית, תרבותית או עסקית מתחילה כאן. אם אתה לא טכנולוגי, אין לך מה לעשות פה. המותג של ישראל חזק בצורה מטורפת. כל הדלתות נפתחות בפניו. דיברתי עם אלפי אנשים. אני יכול לספור על כף יד אחת ביטוי בוטה או אנטישמיות. זה פשוט לא קיים. כל החברות רוצות לעשות עסקים עם ישראל. זה אפילו אתגר הפוך למצוא את החברה שעוד לא עובדת עם ישראלים – איתה הרבה יותר קל לי מאשר עם HP או אינטל, שכבר מכירות את ישראל ולא צריכות אותי.

מרצה אורח
פול וראדיטאקיט Paul Veradittakit | ארצות הברית

שותף ב-Pantera Capital, ומתמקד בהשקעות ההון סיכון של החברה. מאז שהצטרף ל-Pantera Capital בשנת 2014, סייע וראדיטאקיט בהקמת קרן ההשקעות השנייה של החברה וביצע יותר מ-20 השקעות. וראדיטאקיט משמש גם כמשקיף בדירקטוריון של ChangeTip; מנטור ב-Boost VC, אקסלרטור בעמק הסיליקון המתמקד בחברות ביטקוין בשלב ההון הראשוני; ומנטור ב-Golden Gate Ventures, אקסלרטור בסינגפור.
לפני שהצטרף ל-Pantera, עבד וראדיטאקיט ב-Strive Capital והתמקד בהשקעות בתחום המובייל, כולל השקעה בשלב מוקדם ב-App Annie. לפני כן עבד ב-Hatch Consulting וב-LECG והיה אחראי על שיתופי פעולה וצמיחה ב-Urban Spoils, סטארט-אפ בשלבים מוקדמים בתחום העסקאות היומיות.


 

 

4. תן לנו כמה נתונים מספריים מעניינים שמאפיינים את שוק הפינטק האמריקני:

  • השוק האמריקני מוביל את מגמת ההשקעות העולמיות בתחום הפינטק עם 14.5 מיליארד דולר.
  • מרכזי הפינטק המובילים בארצות הברית הם ניו יורק, עם השקעות בסך 690 מיליון דולר, וסיליקון ואלי, עם השקעות בסך 511 מיליון דולר.
  • בשנת 2015 נרשמו בארצות הברית 667 השקעות בפינטק.

5. מה האתגרים הרגולטוריים, הכלכליים והתרבותיים הייחודיים לאזור בעולם הפינטק ובעסקים בכלל?
אנחנו מאוד קרובים תרבותית ועסקית לאמריקה. השפה אותה שפה. יש המון רגישויות כמו אילו מילים אסור להגיד, אבל זה בניואנסים. כדאי גם לדעת שבעולם ההשקעות בארץ סיד של 5-2 מיליון דולר נחשב פוסט סיד ופה זה סיד לגמרי. הערכת השווי שונה. זה לכאורה קטן, אבל כאן זה ייתפס מאוד לא מקצועי.

6. ספר לנו על סצנת הפינטק המקומית:
כמעט כל בשורת החדשנות בפינטק יוצאת מכאן - החל ממסחר במיקרו מניות או חברות שנותנות הלוואות זעירות שהבנקים לא מאשרים ולכן אין סיכוי לקבל בשום מקום אחר. בלוק צ'יין היא שיטה שמאוד תפסה תאוצה והיא חדשנית להעברת ערך מטבע וירטואלי שלא שייך לאף מדינה ומאובטח טכנולוגית וזאת דרך מאוד חדשנית ובטוחה לסחור. כל העולם הזה מרתק והבשורה יוצאת מפה, מעמק הסיליקון. זה תת-עולם שלם בתוך עולם הפינטק, שרוב ההשקעות שלו קורות פה. גם הבנקים פה הם הכי חדשניים ומובילים. מהם תצא הבשורה והם מכתיבים דעת קהל, מאמצים טכנולוגיות והכי נכונים להכניס דברים חדשים. גם הסטארט-אפים וגם היזמים החשובים נמצאים פה וזה עוזר לנו להיות אחד המרכזים העולמיים הכי חשובים.

7. מה הטרנדים והמגמות הבולטות בתחום הפינטק במערב ארצות הברית?
בלוק צ'יין זה הדבר המרכזי - כל ההלוואות למעוטי יכולת ולעסקים קטנים. זה מאוד טכנולוגי, שקוף, נגיש.

8. אילו הזדמנויות ויתרונות יש לחברות פינטק ישראליות בשוק המקומי?
רוב החברות, אולי כולן, מחפשות השקעה והסיכוי הכי טוב נמצא פה - המשקיעים, הקרנות והבנקים. גם חברות הפינטק הכי גדולות כמו אינטואיט (Intuit), חברה של ארבעים מיליארד דולר, שהפגשנו עם 30 חברות ישראליות. 

9. תן דוגמאות לסיפורי הצלחה של חברות פינטק ישראליות במערב ארצות הברית:
בנובמבר האחרון הבאנו חמש קרנות פינטק וגופי השקעה וכתוצאה מכך נעשה חיבור לחברה בשם Cyber Write והושקעו בה חצי מיליארד דולר.

10. כיצד אתה יכול לסייע למנהלי פיתוח עסקי ולמנכ"לים בחברות פינטק ישראליות?
אנחנו יכולים לסייע בשוק שצריך לפנות אליו ברמה הגבוהה ביותר החל מהרמה הכי טכנית של לתקן שגיאות כתיב, או הנחיה להחליף שם כי יש לו קונוטציה לא נכונה, ועד מה מותר ומה אסור לומר בפגישות ברמה התרבותית ובכל מה שבין לבין. וכמובן – בחיבורים, באסטרטגיה, בעבודה על חומרים שיווקיים, בהיכרויות ובהבנת השוק.