שוק הפינטק הסיני הוא אחד משני הגדולים בעולם – אבל השתלבות בו כרוכה במאמצים מיוחדים. אופיר גור, הנספח הכלכלי בבייג'ין, מספר מה מצפה לחברות שיחליטו להתמודד עם האתגר 

אופיר גור, הנספח הכלכלי בבייג'ין, נולד וגדל בתל-אביב. את שירותו הצבאי עשה ביחידת 8200, ולאחר מכן למד לתואר ראשון ושני במשפטים באוניברסיטת תל-אביב. לאחר סיום ההתמחות בפרקליטות עבד כעורך דין כחצי שנה ברשות המיסים ולאחר מכן התחיל את קורס הנספחים הכלכליים של משרד הכלכלה והתעשייה (התמ"ת בתוארו אז). גור שירת כצוער במשך שלוש שנים במחלקת מזרח תיכון ושימש במקביל עוזר למנהל המינהל לסחר חוץ. את השליחות הראשונה עשה כנספח מסחרי בטייוואן, שם שירת בין השנים 2012-2008. עם חזרתו למשרד שימש כמנהל תחום אנרגיה בתוכנית Israel NewTech במטה לקידום השקעות ומאז 2014 משמש כנספח המסחרי בבייג'ין.

1. מוטו אישי: 
אלוהים נמצא בפרטים.

2. להיות נספח מסחרי
​בפרספקטיבה של שליחות שנייה, אני יכול לומר כי העבודה כנספח מסחרי היא אחת מהעבודות המעניינות והטובות ביותר שיש לשירות הציבורי להציע. אני אוהב מאוד את העובדה שיש לנספחות יעדים קונקרטיים להשגה ושניתן לבחון את עצמנו כל פרק זמן מסוים אם עמדנו בהם או לא. הקונקרטיזציה והחתירה לסיפורי הצלחה, עסקאות, ערכים כספיים וכו' הן מהנושאים המרכזיים שמבדילים אותנו מגופים ממשלתיים אחרים שההישגים בהם יותר אמורפיים וקשים למדידה. אני אוהב את ההתמקצעות שלנו בתחום המסחרי, אני אוהב את העובדה שאנו באים במגע מתמיד עם חברות ישראליות וסיניות, ואני אוהב "ללכלך את הידיים בבוץ". כלומר, לא לעבוד ברמת המאקרו של ממשלה מול ממשלה, אלא להיות כמה שיותר קרוב לעסקים עצמם. אני אוהב לראות את עצמי כמנהל פיתוח עסקי של התעשייה הישראלית בסין. אה, ואני גם נמצא, לדעתי, במדינה המעניינת ובתקופה הנכונה ביותר להיות בה נספח מסחרי ישראלי.

3. מה מאפיין את סין בהתייחס לעשייה שלך ולתחום הפינטק?
שוק הפינטק הסיני הוא כבר עתה אחד משני הגדולים בעולם (לצד השוק האמריקאי) ובכל הקשור לפוטנציאל הצמיחה שלו - השמיים הם הגבול. עם זאת, סין היא שוק למתקדמים - וחשוב לדעת זאת מראש על מנת שלא לבזבז זמן ומשאבים.

המאפיין המרכזי של סין הוא שמדובר בשוק שמהווה מעין עולם משל עצמו, גם מבחינת גודלו וגם מבחינת נושא הרגולציה, הלוקליזציה, מחסומי השפה והתרבות. מכשולים לא מעטים ניצבים בפני חברות שמבקשות לחדור לשוק הסיני. חברה ישראלית חייבת לדעת שמדובר באתגר ובמאמץ מורכב שמצריך השקעה ומשאבים רבים, גם כספיים. לחברות שאינן מוכנות לעשות את המאמץ מומלץ לשים את הפוקוס בשלב הראשוני בשווקים מורכבים פחות כגון ארצות הברית ואירופה, ולהגיע לסין רק בשלב בו צברו כבר ניסיון מסוים בייצוא.

חברות טכנולוגיה ופינטק ישראליות שיש להן את הפתרונות לחלק מהבעיות שעמן השוק הסיני מתמודד עשויות להרוויח מהתמקדות בו. יחד עם זאת, אין בוננזה שמגיעה ללא מאמץ במקרה הזה. לחברות שמודעות לאתגר שמציב השוק ומוכנות למקד בו מאמצים ומשאבים, אנו מציעים את סיוע הנספחויות המסחריות של משרד הכלכלה והתעשייה בסין בהתגברות על מחסומים רגולטוריים וחיבור לגורמים סינים מהתחום. אנו מאמינים שגם אם הדרך לא תהיה פשוטה, חברות רציניות יכולות לצמוח ולהצליח בשוק עצום זה, שנמצא עדיין בחיתוליו.    

4. תן לנו כמה נתונים מספריים מעניינים שמאפיינים את שוק הפינטק בסין:

  • לקראת סוף 2015, גודל שוק הפינטק הסיני עמד על כ-2 טריליון דולר, כ-20% מהתמ"ג הסיני.
  • עם למעלה מחצי מיליארד משתמשים, סין מהווה את שוק משתמשי התשלומים און-ליין הגדול בעולם.
  • הלוואות עמיתים (P2P) הן שוק מתפתח בסין, שב-2015 עמד על סך של כ-70 מיליוני דולר והפוטנציאל שלו עצום.
  • תשלומי און-ליין: תשלומים שלא באמצעות הבנק (בעיקר באמצעות חברות האינטרנט באמצעות הטלפון החכם – WeChat,AliPay  וכו') הגיעו לסך של כ-1.5 מיליארד דולר ובכך עברו את Paypal בארצות הברית ובאירופה.
  • ניהול הון והשקעות באינטרנט: הזרוע של חברת עליבאבא שעוסקת בתחום – Alibaba Yue Bao הגיעה לסך של כ-100 מיליארד דולר חסכונות של משתמשים והפכה לאחת מזרועות ניהול ההון המשמעותיות בסין ובעולם.

5. מה האתגרים הרגולטוריים, הכלכליים והתרבותיים הייחודיים לסין בעולם הפינטק ובעסקים בכלל?
סין השיקה לאחרונה רגולציה חדשה בכל הקשור לתחום ה-P2P (הלוואות עמיתים). כל גוף שעוסק בבנקאות און-ליין, ניהול השקעות, P2P, מימון המונים וכו', חייב לעמוד ברגולציה נוקשה על מנת לקבל רישיון ממשלתי. יש גם בעיה של שינויי רגולציה תכופים יחסית משום שהממשלה הסינית שמה דגש רב על התחום. בכל הקשור לגישות להשתלבות בשוק הפינטק הסיני, עושה רושם שהגישות המרכזיות להצלחה בחדירה לשוק הסיני עשויות להיות:

  1. רכישת חברת פינטק סינית.
  2. הוצאת רישיון מהממשלה הסינית לעסוק בתחום הפינטק בסין.
  3. שילוב של טכנולוגיה ייחודית שתיושם בפעילות אחת מהענקיות הסיניות.

לאחר שבחנו איזו מהגישות צברה את אחוזי ההצלחה והרווחים הרבים ביותר בשנים האחרונות - בין היתר עקב הקושי לקבל אישור פעילות לגורם זר שפועל באופן עצמאי בשוק הפיננסי בסין ולאור המאפיינים הייחודיים לחברות הישראליות – אנו ממליצים לנקוט בגישה השלישית.

6. ספר לנו על סצנת הפינטק בסין:
צרכים פיננסיים משמעותיים:

  • הכלכלה הסינית היא השנייה בעוצמתה בעולם כיום.
  • לסין יש תשתית בנקאית לא מפותחת יחסית לארצות הברית ואירופה (כשלושה בנקים עבור 100,000 תושבים, לעומת כ-28 ל-100,000 תושבים בארצות הברית ובאירופה, נכון לשנת 2014).
  • בסין יש 688 מיליון משתמשי אינטרנט.
  • אחוז חדירת סמארטפונים: 74% (בארה"ב רק 57%).
  • למרות שוק הסחר האלקטרוני שיש לו נפח עצום בסין (ב-2016 היו בסין 475 שחקנים גלובליים שעסקו בסחר אלקטרוני), הבנקים בסין לא הצליחו לנגוס בשוק התשלומים האלקטרוניים משום שבסין אין שימוש מספיק בכרטיסי אשראי.
  • חברות האינטרנט הגדולות (עליבאבא, באידו וטנסנט) – ולא הבנקים - הן השחקניות המשמעותיות בכל הקשור לחדשנות בשוק הפינטק הסיני.
  • לצרכנים הסינים אין שום בעיה, בהכללה, לשתף את המידע שלהם און-ליין, לשמור אמצעי תשלום על המכשיר ולהתנסות בתשלומים שאינם במזומן.
  • אינטגרציה: החברות שהצליחו לחדור בהצלחה לתחום התשלומים האלקטרוניים (כמו WeBank, Alipay) מתחילות להרחיב אותו בהצלחה לתחומים פיננסיים נוספים כמו ניהול כספים והשקעות, הזמנת מוניות, רישום בבתי חולים ועוד. הכל בזכות מאגר הלקוחות הגדול שמשתמשים בשרותי התשלום שלהם.
  • מרבית התשלומים און-ליין משתמשים בטכנולוגיה של קוד QR כיום.
  • יש ביקוש רב לטכנולוגיה בתחום הפינטק וטכנולוגיות קשורות.

שחקנים מרכזיים בשוק הפינטק:
ארבע החברות השולטות בשוק הפינטק הסיני הן גם ארבע מעשר חברות האינטרנט הגדולות בעולם: עליבאבא, באידו, טנסנט ו-JD.Com. אלה השחקנים המרכזיים והערכות השווי שלהם: Ant Financial (Alibaba) – 60 מיליארד דולר; Lufax (Ping-An) - 21 מיליארד דולר; WeBank (Tencent) – 5.5 מיליארד דולר; JD Finance (JD.Com) – 9 מיליארד דולר; ZhongAn Insurance - 7 מיליארד דולר.

הערכת גודל שוק הפינטק הסיני: תשלומים אלקטרוניים (כולל סחר אלקטרוני שמתבצע און-ליין) עומדים על כ-1.5 טריליון דולרים. ניהול הון – כ-800 מיליון דולרים. כנ"ל לגבי הלוואות. ביטוחים וכו' – כ-300 מיליון דולרים.

הבעיות שניצבות בפני שוק הפינטק הסיני הן בעיקר חוסר בידע בנוגע לניהול סיכונים (הונאות, חקירות אשראי) וחוסר יציבות רגולטורית.

7. מה הטרנדים והמגמות הבולטות בתחום הפינטק בסין?

  • אם שוק הפינטק הסיני אופיין בעבר במאבק בין הגורמים המסורתיים (בעיקר הבנקים) לבין חברות האינטרנט, הרי שכיום אפשר לראות שיש ניסיון לשתף פעולה, בין היתר במטרה להוריד את עלויות התשלום וביצוע העסקאות וכדי להרחיב את קהל הלקוחות.
  • פוקוס רגולטורי הולך וגובר של הממשל הסיני על מכלול הפעילות הפיננסית במדינה, כולל רגולציה ספציפית שהושקה בשנת 2016 על תחום ה-P2P, צורך ברישיונות על מנת לעסוק בתחום, דרישות הון וכו'.
  • פתיחות לשחקנים זרים – הממשל הסיני השיק את תוכנית "Internet Plus", וכדי להשיג את מטרותיה, יש ניסיון לצייר את השוק הפינטק הסיני כפתוח יותר למשקיעים ולשחקנים זרים.
  • ניתן לראות יותר חברות וקרנות ממשלתיות, כמו גם משקיעים זרים, שמתחילים לגלות יותר מעורבות בשוק הפינטק הסיני.
  • יצירת שרשראות ערך – יותר ויותר שחקנים מחוץ לתחום הפיננסי מתחילים להיכנס אליו ומביאים עימם ידע מתחומים אחרים ובסיס לקוחות רחב, דוגמת חברת Sunning, קמעונאית של מוצרי אלקטרוניקה מהגדולות בסין, שנכנסת לתחום הפינטק.

8. אילו הזדמנויות ויתרונות יש לחברות פינטק ישראליות בשוק הסיני?

לסין יש, כאמור, שוק פינטק עצום בדגש על כל הקשור לסחר ותשלומים און-ליין. לישראל, לעומת זאת, יש מוניטין כמובילה בתחום שירותי הענן, ביג דאטה, סייבר וטכנולוגיות אחרות שמשיקות לתחום הפינטק. הטכנולוגיות הללו פוגשות בצורה מושלמת את הצרכים של שוק הפינטק הסיני. באופן ספציפי יותר, אלו לדעתי ההזדמנויות עבור החברות הישראליות:

  • תשתיות פיננסיות ושירותים פיננסיים בענן.
  • יישומים של ביג דאטה - בייחוד כאלה ההכרחיים ליצירת מוצרים ושירותים פיננסיים חדשים ובטוחים, בעיקר ניהול סיכוני אשראי, סיכוני לקוחות וכו'.
  • Artificial Intelligence (AI) – בייחוד בכל הקשור לסחר מקוון.
  • טכנולוגיות סייבר – בייחוד כאלה שמשמשות לזיהוי הונאות אשראי ומסחר.

9. תן דוגמאות לסיפורי הצלחה של חברות פינטק ישראליות בסין:

  • חברת הביטוח הסיני Ping-An השקיעה בחברות הפינטק e-Toro ו-Payoneer.
  • חברת Glory Venture השקיעה בחברת Bondit.
  • חברת CreditEase הסינית, שעוסקת בהשקעות P2P, כבר פתחה בארץ שתי קרנות להשקעה בחברות הישראליות (הגם שלאו דווקא בתחום הפינטק).

10. כיצד אתה יכול לסייע למנהלי פיתוח עסקי ולמנכ"לים בחברות פינטק ישראליות?
לנספחויות המסחריות של משרד הכלכלה והתעשייה ברחבי סין יש קשרים עם ענקיות האינטרנט השולטות בתחום ועם בנקים. לנספחות הכלכלית בביג'ין יש הבנה לגבי הדרישות הרגולטוריות הנדרשות כדי לחדור לשוק הפינטק הסיני והיא תשמח לסייע לחברות בנושא.